Hej! Jag har ingen 604 utan en 804, men kan kanske ge lite tips ändå! Hej! Utan förklaring så går det nu att NÅ ftp-servern utifrån, man kan logga in, se filerna och hämta hem det man behöver från jobbet. NU har det löst sig med CuteFTP också, problemet var att klienten SKULLE vara inställd i "passive mode" - då fungerar allt utan problem.D-Links router DI-604
Jag köpte nyligen en router från D-Link av märket DI-604. Undrar nu om det är fler som haft problem med att få denna att fungera?!
Det som inte funkar som det skall är min FTP-Server (som ligger på en burk med Windows XP Pro, den inbyggda IIS:en med andra ord), den är konfigurerad för port 21 och kräver lösenordsinloggning mha Windows Authorization.
Jag har stängt av XP:s egna brandvägg under försöken och även konfigurerat en s.k. Virtual Server på Routerns Webbgränssnitt så den hänvisar trafik på port 21 till mitt interna LAN-IP. Problemet är att det ändå inte går att koppla upp mot den korrekt utifrån, eller när jag försöker ftp:a till min egen externa IP-adress innifrån nätverket. Försöker jag däremot ftå:a till min interna IP-adress (Routerns DHCP-Server är aktiverad) så fungerar allt ok.
En kompis/tekniker försökte koppla upp sig via sin CuteFTP-klient, efter många försök så kom han så långt att han fick upp login-rutan, loggade in och en gång fick han t om se filerna på ftp:n, men han kunde inte ladda hem något. Rättigheterna på mapparna i ftp:n är korrekt inställda de med och allt fungerade innan Routern kopplades in mellan burken och bredbandsuppkopplingen...
När kompisen analyserade sin logg såg han att Routern tydligen hade skickat UT information om min interna IP-adress till hans klient som då försökte koppla upp sig mot den istället (t ex 192.168.0.100), detta verkar visa att det är något väldigt fel med Routern - eller?!?!
Jag har uppgraderat till firmware 1,62 build 6, den senaste versionen som finns på D-Links hemsida, jag har mailat dem, men utan svar...
Någon som har något tips?!
mvh RonnySv: D-Links router DI-604
För att få FTP att fungera i 804 så var man tvungen att klicka i FTP-access + att öppna port 20 och 21 (FTP använder mer än port 21).
Vad gäller att accessa ditt externa IP innifrån så brukar det vara kinkigt. 804 klarar inte det. Jag hörde någon som sa att 604 klarade det över port 80 med senaste Firmware, men då är det bara 1 port som är aktuell. I FTPns fall så är det 2 fasta portar + 1 dynamsik, så det är inte alls säkert att det går!Sv: D-Links router DI-604
Jag har redan testat att ha både port 20 och 21 öppna och hänvisa trafik på dem till min server (till mitt interna IP). Tyvärr med samma resultat.
Har sett i Routerns Logg att den stoppar trafik som kommer från mig som riktas mot port 21, men då har den försökt nå flera andra, högre portar (60000 och uppåt), så det verkar vara som du säger att det är problem att nå FTP:n innefrån sig själv, i alla fall via den externa IP-adressen...
Konstigt ändå att Routern avslöjar utåt vilken intern IP-adress som FTP-servern ligger på, detta måste ju vara ett grovt fel ändå!?
Skall snacka med affären och få enheten utbytt, kanske bara är fel på dess hårdvara!?
Ett annat, mindre, problem är att Webbgränssnittet mot Routern titt som tätt hänger sig. Tråkigt också att det är färre versioner i denna firmware än vad manualerna hänvisar till... (de verkar va baserade på den amerikanska firmware-versionen).
mvh RonnySv: D-Links router DI-604
DOCK endast med Internet Explorer, INTE med Cute FTP Pro... Någon som har någon gissning om VARFÖR!? Har sett i andra forum om DI-604 att det kan ha nå't att göra med "passive mode" i klienten men förstår inte vad detta betydet?!
Är osäker på om problemet är löst, Routern känns lite ostabil just nu, skall det vara så svårt att skriva en stabil firmware!?
Synd att det inte finns "advanced mode" på Routern, dvs att man mer exakt kunde styra dess inställningar och regler - eller varför inte en SDK för att få skriva egen firmware till den?! Vi är väl programmerare?! ;-)
// QezSv: D-Links router DI-604
Tycker dock fortfarande att programvaran verkar instabil samt att det saknas funktioner, men vad kan man begära för 590 kr ?! :-)
Tack i alla fall!
PS! För att få CuteFTP att fungera skall man välja att "Data connection type" skall "Use PORT" DS!