Hej, jag har en som ska massfaxa från sin dator. Han har köpt ett faxprogram: Symatec WinFax Pro. De utlovar massfaxfunktion. I programmet har jag lagt till en adressbok, med ett antal telefonnummer som jag ska faxa till. Börjar skicka...det funkar på de tre första, sedan kommer ett meddelande upp: Can't communicate with modem. Try powering... När programmet går vidare sker det samma sak med alla andra adresser. Jag förstår inte vad det kan vara för fel. Det är inget problem med strömmen till modemet och det är påsatt hela tiden. Jag har prövat byta modem, ja tillochmed prövat på en annan dator, men det blir samma resultat. Jag har även testat ett annat program. Då låste datorn sig efter 50 fax av 380. Kolla först och främst att din com-port klarar ditt modem. Äldre datorer kan ha problem med detta. Kolla även med din leverantör av programmet - dom har säkert support och kan hjälpa dig göra en bra felsökning. Jo jag har iofs använt en K6:a 200 Mhz med 160 Mb i minne, så det är ju ganska gammalt. Men dator ska ju inte ha något problem med modemet eftersom jag använt det med den datorn länge. Var ställer man in x-on/x-off (va é de:) och handskakning nånstans. I programmet eller i systemet? Det var väl 10 år sen jag pulade med datorer nu så jag vet knappt vad jag talar om men i faxprogrammet så lär det finnas en inställning på vilken com-port modemet sitter. I den inställningen finns säkerligen information hur du skall ansluta mot modemet. I annat fall via kontrollpanelen - modem, eller via uppringningsegenskaper, avancerat. Det konstiga är ju att den skickar ett antal fax, och sedan slutar det att fungera. Det betyder ju att det funkar i början, sedan slutar det funka. Ska kolla det du föreslog. Oj, här hittade jag ett gammalt olöst/ostängt inlägg. Det var ett tag sen men jag tror jag hittade problemet. Det var nåt om att det på vissa modem är så att om ett nummer svartlistas, så svartlistas alla efteråt. Det enda sätt att nollställa det är att stänga av modemet och sedan sätta på igen. Alltså: När modemet i massfaxningen kom till ett nummer utan svar o.d. och hade testat det några gånger svartlistade det numret. Sedan svartlistade det nummer efter nummer utan att ens pröva dem.Massfaxa
Snälla jag måste ha svar på det här med en gång
/JörgenSv: Massfaxa
Det kan också vara så att du har ställt in programvaran med eller utan x-on/x-off och handskakning felaktigt vilket kan resultera i att datorn inte förstår att inte allting gått iväg utan istället bara skickar på data utan att lyssna om det är ok med nästa paket.Sv: Massfaxa
Du kan ju testa och se om du kan surfa bra med modemet, då vet du i alla fall att modemet är i gott skick. Men som sagt, kolla inställningar i faxprogrammet. Återigen, kolla även på deras hemsida för patchar å liknande för just ditt OS. Mer hjälp än så kan jag tyvärr inte ge dig.Sv: Massfaxa
/Jörgen