Hello Folks Ingen aning faktiskt - jag har sett usb till minidin för möss men inte nåt annat. Fast rent teoretiskt borde det finnas eftersom du kan ha skrivare och scanner i USB så det borde ju gå lika bra. Enklast är väl att gå in på dustin eller kanske ringa och fråga någon datorleverantör. Eftersom varje usb-enhet inte får en egen adress utan ett id (väl?) så känns det rätt troligt att det inte går... Men var inte diskussionen uppe en annan gång och att det fanns någon specialdrivare som fixade det? Tror med all säkerhet att du måste ha en hårdvarulösning mellan skrivaren och porten i så fall, USB är seriell (Universal _Serial_ Bus), och parallellporten är parallell. En skrivare som e gjord för parallella signaler kommer inte att fatta seriella överhuvudtaget. Ska du dessutom ha det på en USB 2.0 blir det eventuellt ännu mera harv. Hej Hej Har skickat brev till dig Ivan Kan du inte köpa ett till IO kort? Jag har ett ISA kort med en serie och en parallell liggande.. Och det blev blev över när jag av en händelse såg att en av mina skrivare faktiskt hade en USB-port. Hej Hej Kolla på dabus.se, dom har io-kort, tror dom har både pci och isa kanske ingen jättebra lösning, men kan du inte köpa en sån där låda som man kan switcha mellan två parallellportar - alltså en sladd in från datorn och två ut, sen väljer man utport med en knapp Hej Jag har använd USB->Serieportsadapter. Funkade nästan... > <b>Som jag uppfattade det följde det med drivisar med enheten som "lurade" datorn till att ha fler serieportar.</b>USB 2.0 vs Parallellport ?
Någon som har erfarenhet av , det finns en adapter sladd att
köpa som har USB kontakt i ena ändan och parallellport utgång
i den andra. Avsikt att koppla printer via USB.
Fråga kan man betrakta denna USB port som en parallellport adressmässigt ?
/SvenSv: USB 2.0 vs Parallellport ?
Sv: USB 2.0 vs Parallellport ?
/JohanSv: USB 2.0 vs Parallellport ?
Kan kanske fiffla fram lite ett kopplingschema till att löda ihop en adapter om du vill, det ska nog inte vara alltför avancerat. :)Sv: USB 2.0 vs Parallellport ?
Njaaaaaaaaaaaaa. det köper jag inte.
Adaptern säljs ju för att jag skall kunna koppla en parallellport printer
via en USB . Det är alltså en adapter som simulerar parallell, Tror jag !
Förr fanns det ju Centronics som gjorde dessa trix.
Nu säger jag inte emot dig, men varför skall man annars ha en sådan adapter ?
Ok skall köra lite telefon research, återkommer när jag vet bättre.
Köpte en sådan kabel för ett år sedan för att köra skrivare via usb. Det följde med drivrutiner på CD-skiva som skulle installeras. Jag fick inte det att fungera till 100%.
Dels så blev skrivaren långsammare och den glömde att skriva ut en del rader.
/IvanSv: USB 2.0 vs Parallellport ?
Har kollat per telefon , fick samma svar verkar att vara osäker funktion.
Jag behöver minst en parallellport till,någon som kan tipsa om en bra PCI lösning ?
>Kan du inte köpa ett till IO kort? Jag har ett ISA kort med en serie och en parallell liggande.
Det har jag också , men tyvärr så är det inte PCI slot anpassat.
Är ditt de ?
Kolla hos www.kjell.com. De har ett PCI-kort som ger 2x Parallellport. Levereras
med drivrutiner. Artnr: 38-740 Kostar 379:-
/IvanSv: USB 2.0 vs Parallellport ?
/JohanSv: USB 2.0 vs Parallellport ?
Har kollat kjell.com igen. De har både ISA-parallell och PCI-parallell kort.
/Ivan Sv: USB 2.0 vs Parallellport ?
Som jag uppfattade det följde det med drivisar med enheten som "lurade" datorn till att ha fler serieportar. De serieportar som "blev till" då jag installerade denna användes som "vanliga" serieportar.
Dessvärre fungerade inte elektroniken i adaptern tillfredsställande. Använde serieporten för att programmera inbrottslarm, vissa larm "tog" inte programmeringen då jag använde denna adapter, men däremot då jag använde en vanlig serieport. Fick en känsla av att adaptern inte fick till de spänningar som behövdes (+- 10V vill jag minnas) till serieporten.
Jag tror du ska använda din USB->Parallellport enhet som en parallellport.
//AndersSv: USB 2.0 vs Parallellport ?
Synnerligen intressant diskussion detta!
Vad jag har läst här, och av erfarenheter från hur Win fungerar, så borde en USB => parallellport installeras med någon form av drivrutiner. Dessa bör i sin tur skapa virituella parallellportar. Så ur en applikations hänseende så <b>borde</b> det inte vara någon skillnad på att prata på en "riktig" parallellport eller på en virituell parallellport.
Viktigt i denna frågan är nog att USB=>parallell har korrekt skrivna drivrutiner. Börja med att kolla på Microsoft HCL och/eller Windowscatalog!