Hej. Inte vad jag vet! Hej Hejsan! > <b>Att logga in på en den andra domänen är ingen lösning då åtkomst till den egna domänen är ett måste..</b> Nej... Windows 9x klarar inte av detta eftersom de egentligen inte känner till domäner - kom ihåg att det är ett "hemma"-OS. Det kan eventuellt fungera om din inloggade användare i win98 har samma användarnamn och lösenord som kontot i domänen du vill komma åt. Tyvärr är det några år sedan jag höll på med sådant så minnet är lite luddigt. XP låter som en bra idé.Specificera Användarnamn, lösenord och domän via UNC-sökv
Har följande problem!
Dator1 är ansluten till ett LAN i Domän1. Via en VPN-koppling skall Dator1 få kontakt med Dator2 som ligger i Domän2.
I Windows 2000 + är det inga problem, ansluter jag till \\dator2\mappen så får jag frågan om användarnamn och lösenord och kan där skriva in Domän2\Användarnamn som användare och lösenordet. Sitter jag på en Win98-maskin blir jag bara tillfrågad om lösenord.
Kan jag på något sätt skriva i UNC-sökvägen \\Dator2\mappen vilken användare och domän som skall logga in?
Tack på förhand!
MVH
/FredrikSv: Specificera Användarnamn, lösenord och domän via UNC-sök
En lösning kan vara att vara inloggad i Win98 som Domän2\Användarnamn. Alternativet är ju betydligt trevligare, fasa ut allt som har med Win9x att göra! :-) (Jaja, jag vet att det inte alltid är möjligt).Sv: Specificera Användarnamn, lösenord och domän via UNC-sök
har du testat med att skapa en lokal enhet typ:
net use h: \\192.168.1.1\share1 /user:jonte jontelösen
Annars har jag ett prog som simulerar "kör som" i windows2k. Det e möjligt det funkar för win98 med.
/jonberSv: Specificera Användarnamn, lösenord och domän via UNC-sök
Att logga in på en den andra domänen är ingen lösning då åtkomst till den egna domänen är ett måste..
Jag kan pröva med
net use h: \\192.168.1.1\share1 /user:jonte jontelösen
Det jag undrar då är om jag kan specificera att det är den andra domänen som skall logga in mig... typ:
net use h: \\192.168.1.1\share1 /user:domän2\jonte jontelösen
Skall testa...
Tack för alla ideer!
/BuddaSv: Specificera Användarnamn, lösenord och domän via UNC-sök
Har du trusts mellan domainerna?Sv: Specificera Användarnamn, lösenord och domän via UNC-sök
Domänen jag sitter på är ett företag i malmö med ett NT4-nätverk, det jag skall in på är ett novell-nät i stockholm. Kopplingen mellan dem är en VPN-koppling.
Det är endast en dator som jag skall komma åt. Nätverket som skall kontaktas tillhör ett stort svenskt företag och därför är våra åtkomstmöjligheter dit väldigt begränsade och vi har ingen möjlighet att ställa krav på dem.
Vi får fixa och dona (och installera XP) så löser det sig!
Tack!
/BuddaSv: Specificera Användarnamn, lösenord och domän via UNC-sök
/CO