Hello Folks > <b>Vad händer i XP när jag kör en fil med DOS icon ??????</b> Hej din snabba djäv....... :-) > <b>Skall jag tolka detta som att kommandot utförs,fastän jag inte ser nåt ?</b> Hej igen > <b>Och ta me fae.. det kom upp en mapp Rickard, tog genast bort den :-)</b> >Skall jag tolka detta som att kommandot utförs,fastän jag inte ser nåt ? Hej Johan >> <b>Om du istället öppnar kommandotolken </b> Jag brukar lägga in ett Pause sist i min bat filer så att man kan se resultatet... Iofs måste man ju trycka en knapp men det är alltid trevligt att se om det gått rätt.... > <b>Win 3.11 emulator? lät spännande, var finns den?</b>Batfiler och XP ?
Nu är det min tur att fråga. När jag kör Package & Deployment Wizard
så kunde man förr uppdater Setupen med att köra
(filensNamn.bat) från mappen Support
Vad händer i XP när jag kör en fil med DOS icon ??????
Finns det en bra ersättning till MakeCab.exe i Win miljö ?
/SvenSv: Batfiler och XP ?
BAT-filer fungerar likadant i WinXP som i WinNT4/2000.
Däremot så bör man undvika BAT-filer till förmån för något som körs under WSH, tex VBScript, JScript eller PerlScript, eftersom att de kan göra så mycket mer och går betydligt fortare.
PDW-specifika frågor överlåter jag åt någon annan!Sv: Batfiler och XP ?
Skall jag tolka detta som att kommandot utförs,fastän jag inte ser nåt ?
Du ska tolka det som att om det fungerade under WinNT4/2000 så bör det, till stor chans, fungera även på WinXP.
Kan du inte i din BAT-fil lägga in att den skapar en katalog under C: eller liknande, så du får se att den verkligen körs?Sv: Batfiler och XP ?
Gjorde precis som du sa,skrev till MKDIR C:Rickard
Och ta me fae.. det kom upp en mapp Rickard, tog genast bort den :-)
Tack
> <b>Tack</b>
Så lite så!Sv: Batfiler och XP ?
Fönstret där konsollutskriften visas stängs direkt efter att programmet är färdigt i NT4/2000/XP. Om du istället öppnar kommandotolken och skriver in filens namn kommer det fungera som förut. Det fungerar fortfarande precis som förut, men du hinner kanske inte alltid se resultatet.
/JohanSv: Batfiler och XP ?
>Om du istället öppnar kommandotolken
Detta förstår jag inte ?
> <b>Detta förstår jag inte ?</b>
WinNT4/2000/XP är helt befriat från DOS. Det finns överhuvudtaget inget som har med DOS att göra. Vad som finns är en DOS-emulator, NTVDM, och en kommandotolk, CMD.EXE (det finns även en Win3.11 emulator, WOW).
I Win95/98/ME, som alla bygger på DOS, finns det ingen kommandotolk, utan en DOS-prompt. Kommandotolken och DOS-prompten <b>ser</b> och <b>beter</b> sig likadant ut men är helt olika saker. Kommandotolken är en kopia som körs som ett program i WinNT4/2000/XP och DOS-prompten är ett fönster in i "riktiga" DOS i WIn95/98/ME.Sv: Batfiler och XP ?
Win 3.11 emulator? lät spännande, var finns den?Sv: Batfiler och XP ?
WinNT4/2000/XP är ju som bekant 32-bitars OS och DOS och Win3.11 är 16-bitars OS.
WinNT4/2000/XP kan köra 16-bitars program genom olika emulatorer. Om man startar en 16-bitars DOS-applikation så kommer den att köras inuti DOS-emulatorn NTVDM (NT Virtual DOS Machine) (NTVDM.EXE) och om man startar en Win3.11 så kommer den att startas inuti WOW (Windows on Windows) (WOWEXEC.EXE).
Det är alltså inga grafiska emulatorer det handlar om, utan 16-bitars miljöer för att äldre applikationer ska kunna köras!
Om du provar att köra en 16-bitars applikation så kommer du att se antingen NTVDM och/eller WOWEXEC som en process i Task Manager.