Tjenare Det finns lite saker i DOS som kan vara bra att känna till ibland. I sådana här fall till exempel. Tjena Här är nått att börja med:DOS & VB
Funderade på hur man gör för att få ut texten som skrivs ut i ett DOS-fönster in i mitt vbprogram.
Såg ett exempel här på Pellesoft, men detta funkade dock inte (inte på min dator iaf, kör VB5).
Nån som har nåt exempel som fungerar? Gärna med lite förklaring, och lite lättare, om det är möjligt.
Tack på förhand!
/TobbeSv: DOS & VB
När man startar ett DOS-program i DOS skriver man ut programnamnet, eventuellt med ändelse och argument:
c:\>prog
eller
c:\>prog.exe
eller
c:\>prog arg1 arg2 arg3
Det finns en sak som kallas en "ström". En ström kan vara kopplad till olika saker - oftast filer. Det finns ett antal "strömmar" som är standard. De vanligaste är stdin och stdout (STanDard IN och OUT). Stdin är kopplad till tangentbordet och stdout är (i dos) kopplad till skärmen. När windows är igång kopplas stdout till programfönstret för programmet.
Man insåg tidigt att man skulle kunna behöva koppla om standardin/ut-strömmarna. Istället för att anropa programmet med
c:\>prog arg1 arg2 arg3
och på det sättet få ut all information på skärmen kan man skriva:
c:\>prog arg1 arg2 arg3 >filnamn.txt
Och man har alltså kopplat stdout till filnamn.txt.
samma sak görs med stdin, men då används '<' istället.
Det finns också ett annat kommando - | (pipe, vertikalt streck).
Med detta kommando kopplar du stdout för det första programmet till stdin för det andra:
c:\>prog1 | prog2
Du kan alltså antingen spara informationen och sedan ladda upp den i ditt program eller koppla utmatningen till ett annat program.Sv: DOS & VB
Det där med
c:\prog.exe > filnamn.txt
har jag faktiskt provat.
Men det jag verkligen vill göra är att få allt som skrivs in och ut i programmet hamnar i en textbox i mitt program. Alltså ska man t.ex. kunna arbeta i DOS, och allt "loggas" i mitt program, utan att det märks, och allt som kommer ut i DOS-fönstret ska loggas.
Men tack för den hjälpen ändå!
/Tobbe
http://taxen.cjb.netSv: DOS & VB
http://www.msjogren.net/dotnet/eng/samples/vb6_cmdoutput.asp
MS