Hej! Tjipp! Hej hej och tack för tipset!Sessioner i JSP???
Jag undrar vad jag skall använda för commado för att kunna sätt sessionsvaribler i JSP. Jag har försökt med både putVaue/getValue och setAttribute/getAtrribute utan framgång. Finns det någon vänlig själ som har något svar. Behöver man importera några libs eller så?
Tack!Sv: Sessioner i JSP???
Du måste göra en request från formuläret. I requesten så anropar du den komponent du är intresserad av.
Exempelstripp nedan borde funka...
//i form
<input name="ettValfrittNamn" type="text">
//jsp
String incomingValue;
incomingValue = request.getParameter("ettValfrittNamn");
Om inte så hojta. så fixar vi det på någe vis.. :-)
Peter.Sv: Sessioner i JSP???
Jag kanske var lite oklar med vad jag menade. Det du tippsar om är, rätta mig, när man skall använda sig av formulär och kunna "posta" värden melaln sidor. Det jag vill göra är att på "sida 2", där jag redan har gjort en request.getAttribute("MittVärde") kunna tilldela detta värde en Sessionsvariabel, se nedan:
session.putValue( "avd", MittVärde );
På "sida 2" kan man via länk gå tillbaka till "Sida 1" som postade värdena och då skall värden vara kvar i formuläret med hjälp av sessionsvariablerna. Jag vill använda sessionsvariabler för att kunna styra tiden då det i detta fall rör sig om login-uppgifter.
På "sida 2" använder jag mig av:
session.putValue( "avd", avd );
och på samma sida provar jag att skriva ut värdet i denna sessionsvariabel med:
session.getValue( "avd" );
och det gå fin-fint men när man via en länk från "sida 2" skall till "sida 1" och där skriva ut värdet får jag ett "nullpointer.exeption"
Lösning?