Hej http://www.google.se/search?q=vad+%C3%A4r+java%3F&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&meta= 1. Ja, java är ett programmeringsspråk Jag vill i min tur rekommendera Eclipse om man ska utveckla i Java. En bra IDE. Det enda problemet är att det är lite tungt så man behöver ganska kraftiga burkar. Känner mig skrivsugen så jag greppar tag i frågan.Hur funkar java
1. Java är det ett programmeringsspråk ?
2. Var skriver man koden ?
3. Finns det en kompilator eller hur gör man ?
4. Hur kör man en java programmerad kod ?
Berätta lite om java eller hänvisa till någon sida på svenska.Sv: Hur funkar java
Sv: Hur funkar java
2. Koden kan du skriva i notepad eller något IDE program precis som du gör med andra programmeringsspråk.
3. Ja det finns en kompilator.
4. jre -cp MittJavaProgg.jar (något i stil med detta, har för mig att man kan göra till exe fil också)
kan rekomendera programmet Gel som du kan tanka på www.gexperts.com om du ska programmera java. Finns även några kurser här på pellesoft om java. På sun.java.com kan du ladda ner java SDK.Sv: Hur funkar java
Sv: Hur funkar java
1. Jepp, det är till och med ett objektorienterat programmeringsspråk.
2. I vilken editor som helst, du sparar filen med filändelsen .java, t.ex. myProg.java
3. Jepp igen, om du laddar hem Java så söker du efter en mapp som heter bin,
här ligger kompilatorn med namnet javac.exe.
Om du bara ser till att sökvägen är uppsatt till mappen bin, så skriver du t.ex.
javac myProg.java i ett dos-fönster.
Resutatet blir en (eller flera beroende på hur många klasser du deklarerat) fil
med namnet myProg.class
4. Du "kör" programmet genom att skriva java myProg i ett dos fönster.
Du anropar då java.exe som också ligger under bin mappen, och sparkar igång
det som brukar kallas en virtuell maskin.
De flesta editorer brukar ha möjlighet att "automatisera" anropen på kompilatorn
respektive den virtuella maskinen, gör du det så slipper du jobba i ett dos fönster.
Det är dock ganska nyttigt att jobba i en "ren" miljö, utan en massa hjälpmedel -
man får en bättre förståelse hur utvecklingsmiljön fungerar.