Hur ska jag gå tillväga för att kunna skydda bilder med hjälp av Java. Skydda hur och när? Om man kör en applet som visar bläddrar mellan de olika bilderna, kan man lägga bilderna i en zip fil som är lösenord skyddat. Du kan ju lägga dem vart du vill på webservern utan att visa sökvägen till dem?! Jag vet, men jag glömde att skriva att appleten och bilderna ska ligga på hårddisken eller på en cd skiva. Går det att ordna? har gjort ett exempel med bilder i en jar-fil.Skydda bilder med hjälp av Java.
Tex lägga bilder i en .zip eller .jar.
Tack på förhand!Sv: Skydda bilder med hjälp av Java.
Vart finns bilderna exponerade, i en applet, en desktop app, en webb applikation, fet klient?
Packa dem eller ej behöver ju inte skydda dem, beror ju på vad du menar med "skyddade".Sv: Skydda bilder med hjälp av Java.
Sv: Skydda bilder med hjälp av Java.
Först börjar vi med att lägga in bilder i en jar fil.
jar cvf bilder.jar pingu.jpg pingu2.jpg
Om du vill ta reda på mer om vad jar har för växlar etc är det bara skriva jar i cmd (commandoprompten).
Nu har vi alltså en jar fil med två bilder i.
Då kan vi ta oss i kast med html filen.
<code>
<html>
<head>
<title>Bilder</title>
</head>
<body>
<h1>Test page for Bilder Class</h1><hr>
<applet
archive = "bilder.jar"
code = "Bilder.class"
width = "500"
height = "300"
>
</applet>
<hr>
</body>
</html>
</code>
Sedan kan vi gå över på appleten.
<code>
import java.applet.*;
import java.awt.*;
import java.net.*;
public class Bilder extends Applet
{
private Image img;
public void init()
{
URL url = this.getClass().getResource("pingu.jpg"); //namnet på bilden i jar filen
img = getImage(url);
resize(500,300);
}// method init
public void paint(Graphics g)
{
g.drawImage( img, 40, 40, this); //ritar vi ut bilden
}// method paint
}// class Bilder
</code>
Sedan måste du kompilera klassen men det tror jag du fixar. Hoppas det inte är något oklart i detta exempel.
/Robert