Jag har för första gången försökt mig på att göra en jar-fil innehållande två klasser. Jag har testat alla möjliga kombinationer av kommandon och gjort en egen manifest.fm och inkluderat. Main-Class-raden plus ett radbyte efter finns med men när jag sedan försöker köra jar-filen får jag felmeddeleandet "Fatal exception error. Program will exit." Vad vill du göra igenligen? Ha en jar fil med egenskapad manifest eller vad? Det verkar uppenbarligen som att raden som anger var main-klassen ligger aldrig kommer med när jag skapar en jar-fil utan måste uppdatera detta själv. Så har jag förstått det av det jag läst på diverse forum. Men även om jag lägger till det så fungerar inte jar-filen. På vilket sätt fungerar den inte då? Det är när jag ska köra den skapade jar-filen i Windows som jag får felmeddelandet "Fatal exception error. Program will exit." Jag gjorde en liten testfil bara för att kolla att de fungerar för mig :-) Jag löste problemet nu. Jag kompilerade med hjälp av BlueJ men den gjorde visst inte som man ska göra, det låg bland annat en klass inuti prog-klassen som ska kompileras till en egen fil. Men efter kompilering via DOS-prompten fungerar det som det ska. ah va bra att du fick ordning på det =)Hur få jar-fil att fungera?
Någon som vet den rätta vägen till att få detta att fungera? Sv: Hur få jar-fil att fungera?
Sv: Hur få jar-fil att fungera?
Sv: Hur få jar-fil att fungera?
Hur skriver du och hur ska du använda?Sv: Hur få jar-fil att fungera?
Jag har skrivit följande kommandon för att skapa den:
jar cf fil.jar prog.class calc.class
jar umf manifest fil.jar
och:
jar cmf manifest fil.jar prog.class fil.class
Testade nog andra varianter men minns inte dem nu. Jag har kollat att "Main-Class: prog" har kommit med i manifest.mf med extrarad men ändå får jag felmeddelande.
Manifest.mf innehåller denna text:
Manifest-Version: 1.0
Created-By: 1.4.2_02 (Sun Microsystems Inc.)
Main-Class: progSv: Hur få jar-fil att fungera?
Såhär ser min HelloJar.java ut.
<codejava>
public final class HelloJar {
public static void main( String args []) {
System.out.println("Hejsan stora vargen");
}
}
</code>
kompilerade den.
gick ut i cmd och rätt katalog.
Skriver:
jar cmf manifest.txt jarLek.jar HelloJar.class
Min manifest.txt ser ut såhär:
---------------------------
Main-Class: HelloJar
---------------------------
När jag extractade min jar test jar fil blev min manifest så här..
-------------------------
Manifest-Version: 1.0
Created-By: 1.4.1_05 (Sun Microsystems Inc.)
Main-Class: HelloJar
-------------------------
Sedan för att köra jar filen så skriver jag:
java -jar jarLek.jar
Outputen blir: Hejsan stora vargen
*Redigering: Har du main i klassen prog?Sv: Hur få jar-fil att fungera?
Jag är rätt ny på Java så jag visste inte att det behövdes fler filer men nu har jag lärt mig en läxa =)Sv: Hur få jar-fil att fungera?
Dyker du på patrull igen så är det bara att fråga.