Jag vill med mitt java program se vad det är för nätverksinställningar i tcp/ip protokollet. Jag tror det strider lite mot Javas grund Ide. Att programmen skall ha så lite tillträde som möjligt till datorn. Det är därför det körs under en virtuel maskin. Det är som Andreas säger. Man kommer åt ip-adress och host inget mer. Om du vill komma åt mer kan du tex använda runtime och executa ipconfig kommandot sedan fånga outputen av ipconfigen och sedan parsa fram nätmasken och gateway osv. Jag tackar Sky för ett mycket bra inlägg och ett utförligt svar. Du kommer kanske i framtiden få besvare många av mina fråger. hehe, oj tack det var snälla ord. Kul om det kommer frågor så ska jag svara på dem så gott jag kan.Hämta datorns nätverks inställningar
Alltså vad har datorn för ip adress nätmaska gateway osv
Tacksam för alla idéer o förslag
viktorSv: Hämta datorns nätverks inställningar
Du borde ha tillgång till IP-nummret genom sockets. KAnske proxy inställningar. Men jag tvilvar på att du får lov att läsa "alla" inställningar på datorn.
Jag låter detta var sagt i väntan på att en Java-expert antingen bekräftar det jag säger eller rättar mig.
Har någon hört om Java program som kapar modem uppkopplingar? Inte jag.
Däremot den "onda"/osäkra, konkurrenten till Java applets på webbsidor, ActiveX. Vilket borde utrotas från websidor. Där den utgör en stor säkerhetsrisk istället för att var till hjälpl.
Behöver man den extra funktion en ActiveX ger bör man istället fundera på attt skapa ett riktigt program vilket användaren laddar ner, installerar och använder.Sv: Hämta datorns nätverks inställningar
api:t runtime
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/java/lang/Runtime.html
Annars om man googlar lite så verkar det finnas en del paket som folk gjort där man kan få fram hela fadderullan.
Så här får du fram ip och host:
<codejava>
String hostAddress;
try{
InetAddress localHost = InetAddress.getLocalHost();
hostAddress = localHost.getHostAddress();
System.out.println(localHost);
System.out.println(hostAddress);
}catch (UnknownHostException e) {}
</code>
kort hur man kör runtime...
Denna snutt kör ipconfig /all och skriver sedan ut det på skärmen..
<codejava>
try {
String command = "cmd.exe /c ipconfig /all";
Process p = Runtime.getRuntime().exec(command);
BufferedReader br =
new BufferedReader(
new InputStreamReader(p.getInputStream()));
String line;
while ((line = br.readLine()) != null) {
System.out.println(line);
//här lägger du in din logik för hur du vill hämta ut typ gateway ip eller något...
}
br.close();
}catch (IOException e){}
</code>
*edit*
verkar som forumet buggar bäver just nu...Sv: Hämta datorns nätverks inställningar
Du skalla ha ett stort tack för att du ställer upp i forumet med din kunskap.Sv: Hämta datorns nätverks inställningar
=)