Vad beror detta fel på? Eftersom jag inte har nån aning om vad du gör när du får felet, kan jag bara gissa :-) Hade kommenterat bort en while(rs.next())...så enkelt var det. Hej Martin, Jag har också läst om att svaret ligger i att ladda ner sp3a. Enligt microsoft räcker det med att man har sp3 (gör ingen skillnad), vilket jag har."Invalid operation for the current cursor position" ??
rs läsning fel: java.sql.SQLException: [Microsoft][SQLServer 2000 Driver for JDBC]Invalid operation for the current cursor position. Sv: "Invalid operation for the current cursor position" ??
Men det som jag tyder felet till är att du försöker utföra en operation på ett resultset som inte kan tillåtas när "pekaren" i resultsetet står på den position den gör. T.ex glömt att ange rs.next() för att hoppa fram till första posten i resultsetet.
Men som som sagt bara en vild gissning :-)
KristinaSv: "Invalid operation for the current cursor position" ??
Jag använder mig av Tomcat 4.1 i Jbuilder. När jag ansluter till min SQL Server får jag ofta detta fel:
db open fel: java.sql.SQLException: [Microsoft][SQLServer 2000 Driver for JDBC]Error establishing socket.
Vad beror det på?
Hade den aldrig lyckats ansluta hade jag förstått att det berodde på att man har olika portinställningar el. fel user, password. Men det funkar ibland????
Mvh
/ MartinSv: "Invalid operation for the current cursor position" ??
Bra att det första problemet blev löst. Uppskattar om du sätter tråden till löst och skapar en ny tråd för din nya fråga eftersom det blir lättare för andra med liknande problem att hitta rätt tråd och förhoppningsvis rätt lösning.
Jag googlade lite över ditt problem och en lösning kan vara att tanka ner SP 3a till sql 2000 servern.
Tankas här: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=90DCD52C-0488-4E46-AFBF-ACACE5369FA3
Sedan så låter det ju mycket konstigt att det ofta blir fel och inte alltid. Är du säker på att du göra likadant varje gång.
När du får felet så kan du prova att gå ut i command fönstret start/kör/cmd
och skriva
telnet host port
host o port är till där din sql server står. Då vet du om den är uppe eller inte till att börja med.
Visa gärna din kod för när du kopplar upp dig mot databasen.Sv: "Invalid operation for the current cursor position" ??
Ja, jag gör likadant varje gång.