Jag har utvecklat ett program i JBuilder med Apache Tomcat 5. (bokningsprogram) Tomcat 5 är en mycket bra webbserver som är snabb. De är långt fram och köra på nya JSP och Servlets specifikationer. Servlet 2.4 and JSP 2.0. Vilket är ju nice :) Att jag valde JBuilder tillsammans med Tomcat 5 var mest för att jag tyckte den var den mest kända och rekommenderades av de flesta och precis som du nämner snabbheten. Detta är iofs en mindre applikation jag byggt men man förlorar väl inte något i säkerhet/prestanda osv. jmf med om man valt MVC1? Men vad det gäller val av arkitektur för att få bästa möjliga prestanda/säkerhet så har det mindre betydelse vad man väljer? Det är ju inte någon arkitektur sådär rakt av som gör det hela säkrare och snabbare utan hur du kodar. <b>Men vad det gäller val av arkitektur för att få bästa möjliga prestanda/säkerhet så har det mindre betydelse vad man väljer?</b> Tack för alla svar. Det blir nog att inhandla en bok om design patterns. Sky du är en pärla!Val av arkitektur för Java utveckling
Skulle vilja ha tips på förbättringar vad gällande prestanda, säkerhet, administration av systemet etc om man skulle valt en annan form av arkitektur. Tänker då på struts eller MVC2. Använda sig av något annat än jbuilder eller tomcat. Fördelar och nackdelar. Tips och funderingar.
Om man hade kört på en annan servlet engine istället för tomcat, vad hade man vunnit på det?
Mvh
/ MartinSv: Val av arkitektur för Java utveckling
Om du bygger ett liten simpel application så räcker det ju gott och ledigt med model1 och inget annat. Men när du börjar bygga lite större grejer så är Struts helt klart mycket effektivt.
En bra artikel om mvc modellen och jsp så tycker jag du bör läsa denna:
http://www.javaworld.com/javaworld/jw-12-1999/jw-12-ssj-jspmvc.html
Annars är det hur bra som helst på Struts hemsida:
http://jakarta.apache.org/struts/
Där står nog allt igentligen =)Sv: Val av arkitektur för Java utveckling
Har inte riktigt förstått det här med MVC fullt ut. MVC 1 och MVC 2 gäller väl bara om man använder sig av JSP sidor. Jag har enbart använt mig av Servlets och HTML sidor.Sv: Val av arkitektur för Java utveckling
Sv: Val av arkitektur för Java utveckling
JBuilder är bara ett verktyg inget annat.
Om du provar att googla efter security och tomcat så hittar du nada så tomcat är nog rätt säker men sedan är det ju upp till dig hur säker resten av dina saker är och även hur säkert du har kodat.
Även att du tittar i apache's bug database kan ju vara nyttigt.
MVC modellerna är bara ett sätt att programmera fortfarande i slutändan du som programmerare som gör det säkert eller ej.Sv: Val av arkitektur för Java utveckling
Vi behöver få se klassdiagram, sekvensdiagram, aktivitetsdiagram, deployment diagram etc. för att kunna ge förslag på en bättre arkitektur (om du inte redan har det).
Ang. säkerhet så kan du ju implementera JAAS i Tomcat.
Prestanda, svårt att säga något om. Du kanske kan köra ngt "profiler" verktyg och sedan se från loggen vad som kan tunas upp lite.
Har du inte koll på design patterns så kan jag rekomendera dig att köpa en bok om detta! GoF har skrivit en bra bok.Sv: Val av arkitektur för Java utveckling
Sv: Val av arkitektur för Java utveckling
Länken till MVC-artikeln är precis vad jag behöver!!!
/B#