Jag har tänkt och bygga en enkel gästbok som skall klara av flera gästböcker. Hade tänkt att bygga den i java samt med MySQL. Hej Om det finns budget hade jag föredragit *nix plattform med websphere server wsad som utvecklingsverktyg samt en oracle db och då jsp som presentationslager... Tack för de bra svaren, jag hade nog formulerat frågan lite luddigt... Hej igen Jag använder mig av Apache då jag tycker den är stabilare än IIS. HejBygga en gästbok för webben
Själva databasstrukturen, teknik etc har jag inget problem med utan det är vilken som är den bästa lösningen att bygga det med?
Tacksam för lite fördelar resp. nackdeler på olika lösningar.Sv: Bygga en gästbok för webben
Jag antar att du är medveten om risken med att starta ett "fundamentalistiskt krig" kring för- och nackdelar med olika lösningar med en sån här fråga. :-)
Det beror ju på ett antal parametrar som antal samtidiga användare, antal transaktioner, resurser i form av pengar, plattform utvecklingsverktyg mm.
Med dina val som utgångspunkt och kostnad i fokus så hade jag nog valt en Linuxplattform, varför inte Mandrake och Eclipse som utvecklingsverktyg www.eclipse.org.
Eftersom du valt Java som språk så skulle nog jag välja tomcat som applikationsserver med JSP för användargränssnittet. http://jakarta.apache.org/tomcat/
Med tomcat som applikationsserver känns det ganska naturligt med Apache som HTTP-server även om det finns flera andra alternativa kopplingar.
Fördelen med detta som jag ser det är priset.
Om priset inte spelar någon roll hade jag nog kört på en Windowsplattform med en Websphere applikationsserver och Websphere development studio client som utvecklingsverktyg samt IIS som HTTP-server
Hade du inte låst upp dig till Java (och budgeten hade varit ok) hade jag definitivt kört Windowsplattform med C#, VS.NET, IIS och sedan hade jag skippat mySql och kört SQL-Server istället.
Mvh
/B#Sv: Bygga en gästbok för webben
Sv: Bygga en gästbok för webben
Utvecklingsverktyg och plattform var jag redan klar med, eclipse, tomcat och mysql på förnärvarande en windowsburk.
Det jag var ute efter var mer arkitekturen för min applikation. :-)
Detsom jag har kommit fram till nu är att jag bygger den med JSP-sidor för presentation med en servletcontroller som sköter det "bakom".
Denna uppbyggnad verkar smidig tycker jag.
http://www.javaworld.com/javaworld/jw-12-1999/jw-12-ssj-jspmvc.html
Men jag tackar ändå för det fina svaret från B#.
När vi utvecklar på jobbet är det VS.NET, C# och SQL Server som gäller för hela slanten. Det kanske är en liten anledning till att man vill testa och bygga något med en budget på typ 0 kr... :-D
/ JimmySv: Bygga en gästbok för webben
Ok är precis i uppstartsfasen för att bygga en liten site (privat hobbyprojekt) och kommer att använda mig av exemplet på java world som mall. Kunde vara bra att hålla "kontakten" med varandra för att stämma av hur det går.
Kommer att köra samma uvecklingsmiljö och produktionsmiljö som du. Tänkte dessutom modellera från grunden mha UML.
Hur gör du med HTTP-server, väljer du IIS eller Apachen?
Mvh
/B#Sv: Bygga en gästbok för webben
Om jag fattat det korrekt så skickar den bara vidare alla anrop till JSP och servlets till tomcat. Så har man inga "rena" htmlsidor så spelar det nog ingen roll vilken webserver du använder. Skulle kunna köra enbart med tomcaten om det är. :-)
Finns säkert många som inte håller med, men jag hade problem med att den hela tiden stängde av sig titt som tätt. Nu är jag iof övertygad om att det är min Windowsinstallation som är "trasig". Vi hade nämligen samma problem på jobbet ett tag på vår Windows2000Server, men efter en omistallation av systemet så fungerade den klockrent.
Min sambo som också har sina siter på vår server är inte lika tolerant för downtime som jag är (hon lyckades alltid surfa in när den var nere)... :-D
Jag har inte använt mig av UML vid modellering utan har byggt från huvudet då det inte är så mycket att modellera för min gästbok.
Men det låter trevligt med lite tips etc..
/ JimmySv: Bygga en gästbok för webben
Det är ju rätt, om du kör direkt mot på defaultporten 8080 så servar den ju sidorna. Fast det är ju lite snyggare om man bygger en site att köra via en Connector med tanke på hur adresserna ser ut. Iofsg blir kanske inte prestanda något problem men det måste ju trots allt vara bättre att serva statiska sidor direkt från HTTP-servern.
Det blir nog Apachen här med fast jag har upplevt den (helt subjektivt) som att ta hyfsat med kräm från burken när jag har igång den på min utvecklingsmaskin.
Det där med UML är en ambition, det kanske blir som vanligt, "koda först och dokumentera sen" :-)
/B#