hur göra? Förstår inte vad du vill göra men du kan ju sätta datum direkt i din sql sats med tex now() Ok, jag kanske har missuppfattat lite vad man ska ha sql date till. Men jag behöver ha kvar information om tiden oxå, jag behöver noggranhet på sekunder! jag försöker konvertera en sträng till ett datum genom med deprecated menas att den metoden är på väg ut eller har utgått.. Ok nu använder jag ett Timestamp objekt. tips: kör sql frågan i din db först. om jag inte minns fel så körde du access. Skapa ett Date (java.sql) objekt med dagens datum
Jag kan ju skapa ett Date (java.util) objekt med dagens datum genom new Date()
Men det Date objekt som finns i java.sql har ingen sådan konstruktor, där måste man ange ett datum då man skapar objektet.
Jag kan heller inte använda ett date objekt ifrån java.util tillsammans med ett Date objekt ifrån java.sql eftersom de båda har samma namn, Date.
För då bli reference to Date objekt is ambiguos eftersom den finns deklarerad i båda java.util ich java.sql.Sv: Skapa ett Date (java.sql) objekt med dagens datum
Sv: Skapa ett Date (java.sql) objekt med dagens datum
Hur skall jag skriva följande sql sats korrekt, och vilket typ av objekt skall "ett_visst_datum" vara,
jag antar att det inte kan vara en sträng, måste det vara ett sql date elelr kan det vara ett java.util date?
String sql = "SELECT * FROM table Where DATE_TIME > ett_visst_datum "; Sv: Skapa ett Date (java.sql) objekt med dagens datum
java.util.Date today = new java.util.Date();
java.sql.Date sqlDate = new java.sql.Date(today.getTime());
Statement s = con.createStatement();
String sql = "SELECT * FROM table where DATE_TIME > #" + sqlDate + "#";
java.sql.Date ärver java.util.Date, skillnaden är att sql.date tvingar tiden till att vara 0.
Försvinne detta om man har java.sql date?Sv: Skapa ett Date (java.sql) objekt med dagens datum
int year = (new Integer((d.substring(0, 5)))).intValue();
jag får då meddelandet när jag kompilerar: uses or overrides a deprecated API
??Sv: Skapa ett Date (java.sql) objekt med dagens datum
int year = Integer.parseInt(d.substring(0,5));
här parsar du om en sträng till int
"datum" i mn sql fråga nedan är ett Timestamp objekt,
"SELECT * FROM dbo_AUDIT where DATE_TIME > #" + datum + "#";
men jag får följande meddelande då jag försöker köra programmet:
java.sql.SQLException: [microsoft][ODBC microsoft Acess Driver] Syntax error in date in query expression
'DATE_TIME > #2004-07-11 12:10:31.0#'
Vad kan felet vara?Sv: Skapa ett Date (java.sql) objekt med dagens datum
Börja med att skriva ut sql satsen.
System.out.println(sql);
klista in den i db o se vad som blir fel. Se om du kan rätta till det. Vad gör nollan där på slutet ser konstigt ut. 12:10:31.0