Bör man tömma objekt efter det att man använt färdigt dem? Genom att använda objekt = null så tömmer du objektet delvis, endast referensen till objektet försvinner. För att objektet verkligen ska försvinna så fixar JVM det automatiskt, den kör igång när internminnet börjar ta slut och rensar. Finns det något sätt man helt kan tömma ett objekt? Du skulle kunna anropa System.gc(), vilket ber JVM att försöka återvinna så mycket den kan. Vanligtvis finns det dock ingen anledning att du ska behöva anropa GC utan JVM brukar klara sådant väldigt bra själv. Att anropa System.gc är dock ingen garanti för att garbage collection skall köras. Det är bara ett förslag till Garbage collectorn att köras. Det handlar antagligen inte om garbagecollection eftersom den körs när den behövs. Har du gått igenom programmet och kollat på allt som tar tid och sett om du kan optimera något? Tex inte deklarera stora saker inne i loopar, eftersom det stjäl lite extra tid, beroende på nätverket kanske du ska kolla på var, när och hur du kopplar upp/ner dig från din databas. Kolla hur lång tid dina db-kommandon tar att köra i SQL (ej via Java) och se om du inte kan optimera dina querys/sps. Ett objekt bör lämna tillbaka alla eventuella resurser det använder så fort det är klar med dem. Med resurser menar jag då tex databaskopplingar, filer och sånt. Minne däremot behöver du inte lämna tillbaka eftersom gc gör det åt dig. Det som var mest tidskrävande i min applikation var en SQL sats där plockar ut ett stort antal poster och sorter dem i omvänd ordning mot vad de ligger, vilket jag behöver. SELECT From table where DATE_TIME > '2003-01-01' Order by DATE_TIME DESCTömma objekt i Java
Gör man detta genom. "objekt = null" ?Sv: Tömma objekt i Java
/ KjellSv: Tömma objekt i Java
Det borde väl göra att programmet bli mindre slött?Sv: Tömma objekt i Java
Sv: Tömma objekt i Java
http://www.jchq.net/tutorial/03_01Tut.htmSv: Tömma objekt i Java
/EmmaSv: Tömma objekt i Java
Sv: Tömma objekt i Java
Kan man optimera detta?Sv: Tömma objekt i Java