Jag lyckas inte läsa ur en fil: Filen är inte redo verkar det som. Det du gör är ju att du försöker läsa arrayen som du skapade Det fungerade lika dåligt det! Är der någon som har erfarenhet av att läsa ifrån en textfil med java. Så här har jag gjort i ett program... Jag prövade det också, men det spelade ingen roll, samma fel. AHA nu löste det sig. Beroende på vad du har filen till kan du även använda Javas resourcebundles som fungerar en ini-fil i VB. Man skriver in en rubrik med rubrik:=ngt. Anger rubrik i programmet och tilldelar variabeln det som står efter. Väldigt enkelt att använda. Läsa från fil
jag använder koden.
FileReader filR = new FileReader(filnamn)
char[] array = new char[20];
try { i = filR.read(array);}
catch (Exception exception) {}
dock blir arrayen tom och i = -1.
Varför blir det så, filen är inte tom.
jag har inga problem att skriva till filen med en FileWriter(filnamn)
??Sv: Läsa från fil
filR.ready() = false
Hur gör man för att få filen redo?Sv: Läsa från fil
>char[] array = new char[20];
>try { i = filR.read(array);}
>catch (Exception exception) {}
och den innehåller ju ingentin ännu!
Du kan lägga filreadern i en while loop så den läser så länge det finns innehåll i filen t.ex.
while(( i = filR.read()) != -1)
{ array[i] = (char) i; }
KristinaSv: Läsa från fil
Felet är att fileR.ready() returnerar -1 vilket betyder att filen inte är redo att läsas ifrån, vad kan det beror på?Textfilen ej redo??
här är iaf min kod:
try { System.out.println("Redo ?: " + filR.ready());
filR.read(array);
}
catch (Exception exception) {}
"filR.ready() returnerar false"
Är det något jag måset göra i programmet eller kan det ha med filen jag försöker att läsa ifrån att göra,
det är en vanlig textfil med en rad test i som jag skapar med en FileWriter i samma program, vilket fungerar utmärkt.Sv: Textfilen ej redo??
public boolean openReadFile(String fileName) {
try {
File file = new File(fileName);
readFile = new BufferedReader(new FileReader(file));
return true;
}
catch (IOException ioe)
{
return false;
}
}
/Per-Erik
Sv: Textfilen ej redo??
Även om jag nu skapar min filR som en bufferedreader istället för en
filereader så är filR.ready() = false.
??Sv: Textfilen ej redo??
Jag hade skapar ett FileWriter objekt av den fil jag tänkte läsa innan jag läste den, då bildades en tom fil som skrev över den fil jag tänkte läsa, så att den alltid blev tom innan den skulle läsas,
men sedan skrevs i innan programmet slutade.... om någon var intresserad!Sv: Textfilen ej redo??
/Emma