Jag vill veta lite mer om java.. 1) Låter vettigt <onkelborg> Det är en ganska övergripande fråga du ställer egentligen...inte särskilt detaljerad. Men...för att ge dig ett övergripande svar: <nils> Vem säger att man måste ha user och lösenord i sin källkod? Det är evil...dålig design. Hur är det att programmera i shockwawe/ActionSkript istället för Java? <nils> Det heter Actionscript, med c istället för k. Actionscript skrivs direct i Flash. Det räcker fortfarande med Flash eller Director (tredje tråden som jag påpekar det i) <onkelborg> Problemet är bara: Varför är det ett problem? Är det inte precis vad jag föreslagit? ...att komma åt en databas från en applet.. Jag får inte uppfattningen att han vill ha en databas i appleten, som enbart lever där under spelets gång (in-memory t ex hsqldb) som bundlas med appleten, utan att han vill kommunicera med en databas på någon server från appleten för att spara data permanent, och det kan man göra på något av de sätten som jag föreslagit. Det är vansinne att arbeta direkt med en tillverkares jdbc-connections och dylikt i en applet pga av de skäl som jag angav tidigare. Om man också, av någon anledning, skulle vilja byta ut databasen som används från t ex en SQL Server till Oracle så måste man, om man använder databaskod i appleten, skapa en ny applet och distribuera denna...det är inte kul. Håller man databaskoden på serversidan så blir den helt transparent för klienten == bra design. Äh... Oavsett hur du löser det så kommer du ju fortfarande åt databasen från klienten och kan ställa till hyss som hackare. Och det är precis det jag har sagt hela tiden + alternativa lösningar som också fungerar alldeles utmärkt utan att någon hacker kommer åt db.Java
Jag är intresserad av att göra ett onlinespel. Då hade jag tänkt att göra själva spelet i java och communityt i asp, är detta en bra kombination? =)
Okej, nu över till java, använder man någon sorts databas i java??
Och finns det någon speciell javaprogrammeringssida (som aspsidan.se, phpsidan.se) som man kan lära sig java på?
EDIT:
Belastar java servern om man har extrema mängder "spelare"?Sv: Java
2) Nja, det går, men då kommer lösenord för databas etc. vara fullt synliga etc. Bättre är om du har en asp-sida som java-programmet arbetar mot där det bara finns ett fåtal saker man kan göra
3) t.ex. www.sun.com (tillverkaren) har en del. Annars vet jag itne så mycketSv: Java
Nja, det går, men då kommer lösenord för databas etc. vara fullt synliga etc.
</onkelborg>
Vad menar du med detta?
/NilsSv: Java
Om du ändå ska gå javavägen för att skriva ditt spel så varför inte använda jsp/servlets istället? ;)
Jo, du kan skriva spelet i Java...som en applet. Kan vara lite bökigt, speciellt om du inte hållt på med java tidigare. Kika på någon grundgläggande tutoral (http://java.sun.com/docs/books/tutorial/index.html) för Java och titta sedan lite närmare på Java Swing. Jag kan garantera att du har en lång och spännande resa framför dig...framförallt lång till en början ;)
Ja, man kan anvnända databaser i Java precis som i andra programmeringsspråk. Du behöver en jdbc-driver för att kunna connecta och utföra operationer mot databasen. Detta finns för de flesta komersiella och opensource databaser. Dock är det lite speciellt med applets och databaser vad gäller säkerhet mm. Ett enklare sätt för dig är kanske att använda en xml-fil istället...om det inte är en himlans massa data som du behöver spara.
<onkelborg>
Nja, det går, men då kommer lösenord för databas etc. vara fullt synliga etc.
</onkelborg>
Vad menar du med detta?
/Nils
</nils>
Någon kan köra en decompiler på koden (extremt lätt i java) och få tag på lösenordet till databasen och sedan ändra direkt i denSv: Java
Lättare/svårare..
Kan man använda databaser här också?
Kodar man ACtionSkript som html, i NotePad eller fontpage?
Eller kräfs ett program för detta också?
Jag googlar lite på "ActionSkript" men det enda jag hittar är böcker som handlar om det, någon som vet en sida om det?
Och jag vet att man behöver mist två program för detta: Macromedia Director MX samt Macromedia Flash MX. Eller kräfs det mer program.Sv: Java
Vem säger att man måste ha user och lösenord i sin källkod? Det är evil...dålig design.
/Nils
</nils>
Var ska du ha dem? Oavsett hur så måste de ner till klientsidan eftersom att det är ju därifrån han vill anropa databasenSv: Java
Sv: Java
Var ska du ha dem? Oavsett hur så måste de ner till klientsidan eftersom att det är ju därifrån han vill anropa databasen
</onkelborg>
Nope, de har egentligen inget att göra på klientsidan, appleten, överhuvudtaget. Det går alldeles utmärkt att använda RMI från en applet ner till serversidan där databasen befinner sig och där också user/password bör finnas. Man kan använda serialiserade objekt över http, från applet till server, om man vill...även då finns user/password på serversidan. Man kan använda xml-rpc eller soap eller något annat protokoll...och inte heller då behöver appleten ha någon user/password information.
Det är dumt att arbeta direkt med jdbc-connections och resultsets ifrån en applet. Detta eftersom den bara kommer åt en databas på den server där appleten hämtades ifrån. Har man då webserver och databas på två olika maskiner så kan man inte komma åt databasen ifrån appleten. Har man en klustrad lösning råkar man också på samma problem. I ett projekt jag arbetade i implementerade jag java.sql.* så att man i appleten kunde arbeta med ett känt interface (Connection, ResultSet osv) medan implementationen egentligen serialiserade objekt över http. En ganska snygg lösning.
(citat från första inlägget) "Okej, nu över till java, använder man någon sorts databas i java??"
Det tolkat jag som att han vill komma åt en databas ifrån som javaapplet.Sv: Java
Det enda vettiga är att bara kommunicera direkt mot någon form av logik på serversidan som sedan i sin tur ändrar i databasen. Den här logiken är bara vad som stöds för att spelet ska fungera bra.Sv: Java
/Nils