Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


nybörjare på java - nytt spel

Postades av 2004-08-25 14:04:41 - Erik Bohlin, i forum java, Tråden har 3 Kommentarer och lästs av 1453 personer

Hej!
Jag håller på att försöka göra ett spel i Java vad det går ut på spelar ingen större roll, problemet är att min ActionListener inte
fungerar, jag får fel när jag försöker kompilera:
airRifle2.java:106: cannot resolve symbol
symbol : variable stoppaRull
location: class airRifle2
if(e.getSource() == stoppaRull){
^

airRifle2.java:109: cannot resolve symbol
symbol : variable nyttSpel
location: class airRifle2
else if(e.getSource() == nyttSpel){
^

så här ser koden ut:


import java.awt.*;
import javax.swing.*;
import javax.swing.event.*;
import java.awt.event.*;
import java.applet.Applet;

public class airRifle2 extends JFrame implements ActionListener {

boolean startaVert = false;
boolean startaHori = false;

public static void main(String[] args)
{

airRifle2 blaff = new airRifle2();
blaff.setVisible(true);
}

public airRifle2(){
JButton nyttSpel, stoppaSpel, stoppaRull, stoppaRull2;
nyttSpel = new JButton("Nytt Spel");
stoppaSpel = new JButton("Stoppa spel");
stoppaRull = new JButton("Stoppa H-pilen");
stoppaRull2 = new JButton("Stoppa V-Pilen");


stoppaRull.addActionListener(this);
nyttSpel.addActionListener(this);

JPanel panel1 = new JPanel();
panel1.add(nyttSpel);
panel1.add(stoppaSpel);
panel1.add(stoppaRull);
panel1.add(stoppaRull2);
getContentPane().add(panel1, "North");


JPanel panel2 = new JPanel();
panel2.setBackground(Color.gray);
panel2.setPreferredSize(new Dimension(0,200));

getContentPane().add(panel2, "Center");
pack();
addWindowListener(new WindowAdapter(){
public void windowClosing(WindowEvent ae){
System.exit(0);
}
});
}

public void paint(Graphics g){

//Deklarera alla variablar som behövs


int[] koordinater = new int[2];

super.paint(g);

//Rita ut måltavlan

g.setColor(Color.red);
g.fillOval(175,100,100,100);

//Rita ut vertikala cirkeln, få den att röra sig

if(startaVert == true){

//Fördröjningsmekanism

for(int a = 0; a < 1000000; a++){
}
int y = 0;
for(int x = 0 ; y < 5 ; x++){
for(int b = 0; b < 100 ; b++){
}
//for(int c = 0; c < 100 ; c++){
//}

g.setColor(getBackground());
g.fillOval(150+x, 210, 10, 10);
g.setColor(Color.black);
g.fillOval(151+x, 210, 10, 10);



if(startaVert == false){

koordinater[0] = 150+x;
break;

}

if(150+x >= 300){
x = 0;
y = y + 1;
}
}
}


}

public void actionPerformed(ActionEvent e){

if(e.getSource() == stoppaRull){
startaVert = false;
}
else if(e.getSource() == nyttSpel)
{
startaVert = true;
}
}


}


Svara

Sv: nybörjare på java - nytt spel

Postades av 2004-08-25 23:09:50 - Niklas Jansson

Längesen jag använde Java, men om du bara slänger ut de deklarationerna (nyttSpel, etc.) i själva klassen, så ska det nog gå bra.

Däremot så verkar det finnas en hel del att tänka på gällande namngivning osv... =)
Sen är din fördröjningsprocedur ganska dum, så försök använda någon slags sleepgrej istället (kommer absolut inte ihåg hur man gör det i Java).


Svara

Sv: nybörjare på java - nytt spel

Postades av 2004-08-26 19:39:17 - Nils Nilsson

Några råd på vägen:

1. Din klass där main finns bör inte göra annat än att skaka igång applikationen. Java är ett objektorienterat språk men din design är det inte :) Försök att bryta dina klasser och metoder så blir det lättare att underhålla och jobba i projektet.

2. Om du planerar att arbeta med programmering så använd engelska variabelnamn. Det är inte ett tvång men koden blir svårläst när man måste växla mellan engelska (java-syntax) och dina variabelnamn.

3. Du får kompileringsfelet eftersom actionPerformed() inte kan se komponenterna du deklararerat inne i konstruktorn. Flytta ut dem och deklarera dem på samma sätt som du gjort med dina booleska värden startaVert och startaHori. Och se till att göra både dem och dina booleska värden private.

4. Som Niklas skrev så är din fördröjningsmekanism dum...använd java.lang.Thread.sleep(100) istället. Titta i javadocen (http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/java/lang/Thread.html) hur den används. Med det sätt du använder så vet du ju aldrig hur lång tid applikationen egentligen väntar.

5. Det är inte heller särskilt bra att bara ha en actionPerformed metod eftersom den ofta tenderar till att bli nerklottrad med if-satser. Bättre är det om du använder inre klasser för varje komponent så slipper du också låta hela din klass att implementera ActionListener.

Ett enkelt exempel:

JButton button = new JButton("myButton");
button.addActionListener(new ActionListener() {
public void actionPerformed(ActionEvent ae) {
// do stuff here
}
});

Som sagt, bara några råd på vägen

/Nils


Svara

Sv: nybörjare på java - nytt spel

Postades av 2004-08-27 14:19:19 - Johannes Jonsson

Ett annat sätt att fördröja uppdateringen är att använda en Timer. Det är en komponent upprepar en procedur efter en angiven tidsperiod. Läs mer på http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/misc/timer.html!
Det är ofta den bästa lösningen på såna här problem.

/Johannes


Svara

Nyligen

  • 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 159
27 952
271 704
1 708
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies