HEJ! > Vet ej om det är rätt forum men jag chansar! Johan, Om du vill ha en koppling från användarens webläsare så fungerar inte det jag tipsade om. Det finns ett par olika sätt att göra det på dock.Socket -> Web -> Textbox
Vet ej om det är rätt forum men jag chansar!
Jag skulle vilja skapa en websida med en textbox på.
Denna sidan skall koppla upp sig mot en IP + port.
Sedan skall textboxen uppdateras med data som kommer via socketen.
Någon som hur man skall få till något sådant?
Är det java man skall skriva på websidan?
Är det en ActiveX kontroll?
Gärna något i .NET!!!Sv: Socket -> Web -> Textbox
Om du vill göra detta i .NET så chansade du fel, du borde lagt detta inlägget i antingen c#, vb.net eller asp.net (finns det ett .NET forum?), jag bryr mig dock inte om det utan kommer att svara som om det rör java.
> Någon som hur man skall få till något sådant?
Ja
> Är det java man skall skriva på websidan?
Inte på sidan men du kan använda java för att få det resultat du vill ha.
> Är det en ActiveX kontroll?
Om du vill, dock inte om du gör det i java...
Jag tänker inte sitta och skriva ett exempel utan snarare pusha dig i rätt riktning (det beror inte bara på att det är 2.35 på natten). För att lösa det här i java är det två (tre) områden du ska inrikta dig på: java sockets (tutorial på sun: java.sun.com/docs/books/tutorial/networking/index.html) samt jsp / servlets (sök på jsp samt servlets på google för tutorials).
Om du verkligen vill göra det här i .NET så får du antingen vänta till någon snällare än jag (som vet hur man gör, vilket jag inte gör, inte just nu iallafall) säger hur man gör eller posta ett i förslagsvis asp.net forumet...Sv: Socket -> Web -> Textbox
Tack för svaren och länken!
Problemmet jag har är att jag inte vet vilken väg man skall gå. Så som du skriver så vill jag bli pushad åt rätt håll. Kräver ingen komplett lösning!
Eftersom jag inte hittar något i .NET som skulle kunna skapa en fast uppkoppling mellan en webserver/program och användarens I.E så chansar jag att java kan det.
Man vill ju inte att sidan skall refreshas varje sekund för att se om det finns ny information...
Utan en socket kommunikation borde kännas rätt.
Jag skall läsa det som din länk ger mig!
/AlexanderSv: Socket -> Web -> Textbox
1. Du kan göra en ActiveX komponent, vet inte om du kan göra det i .NET men du kan annars göra den i C++ eller VB6.
2. Du kan göra en java applet som kommunicerar med servern, dock så måste det vara samma server som appleten ligger på, om du vill kommunicera med någon annan server får du antingen se till att signera din applet (plus en del annat) eller lägga en s.k. gateway på applet servern.
3. Du kan använda java script, finns en artikel här på pellesoft som handlar om XmlHttp som du skulle kunna titta på. Artikel [Introduktion till XmlHttp]
Det finns självklart fördelar och nackdelar med alla dom här sätten men mycket beror på om alla dina användare använder IE eller inte, då ActiveX komponenterna antagligen inte fungerar någon annanstans. Javascriptet går att få att fungera i åtminstånde firefox och ie (vet inte om opera fungerar också) men det ser inte lika ut för dom olika webläsarna men resultatet är det samma.
Om du bara ska kommunicera med din egen server så skulle mitt förslag vara att du gör en applet, det är någon som fungerar med i princip samtliga webläsare men det kräver oftast att du har java runtime installerat på datorn.
Om du tycker att java scriptet känns bättre så finns det ett project på sourceforge.net som kanske kan vara till hjälp, det heter dynAPI (dynapi.sourceforge.net/dynapi/) och ska vara ett javascript modul som ska fungera med alla webläsare och på alla platformar men som sagt jag har inte testat det men det finns en del artiklar om det på IDG/Webstudio (www.idg.se/webstudio/).