hej alla Jag vet inte hur spelbrädet ser ut, men det kan vara lönt att titta på datastrukturen graf istället för länkad lista. vi har kollat det .. men vi kommer att hitta många problem med det .. vi har tänkt att göra varje cell till ett objekt och i det objektet kommer ha referens till alla objekt som den e länkad till ... Det du beskriver är en graf och är INTE en länkad lista. Ett av de sätt man kan implementera grafer på använder dock länkade listor, undrar om det är det du menar? Om det inte är det rekommenderar jag att du lär dig mer om datastrukturen graf.spel board
jag håller på att göra cluedo spel med java .. och min fråga e vilket e det bästa sättet for att bygga brädan for cluedo ...
for alla som inte vet hur man spelar cluedo:
det e en bräda med många celler och det finns runt 8 rum som e några celler stora och man kan gå in bara från dörren for varje rum.. man kan inte gå över varandra, man måsta gå runt varandra ...
jag har redan forsökt göra med linked list, men jag tror inte att det bra sätt för en stor bräda med många celler ... och jag vill inte använda matrix for att det kommer att vara svårt när systemet checkar om användaren har flyttat till den rätta cellen...
tack för all hjälpSv: spel board
Sv:spel board
tror ni att det e en bra ide .. ?? kommer det inte ta for mycket minne, eller blir det samma sak??
tackSv: spel board