Hej! rimligtvis finns det nåt i stil med getParent eller dylikt (har inte sysslat med java på länge..) Jo, jag har provat getParent() men problemet är att metoden bara returnerar null för this.getParent() och super.getParent(). Hade jag från huvudklassen (där min JDesktopPane finns) hade det nog fungerat men händelsen startas ju i den JInternalFrame-klassen. Det var flera år sen så jag gjorde detta så jag minns inga detaljer. Men getParent() använde jag då och det fungerade bra. Det verkar konstigt att den returnerar null. Ok, om ni säger att getParent() är rätt spår så riktar jag in mig på det. Vid noggrannare undersökning visade det sig inte vara så konstigt att getParent() returnerade null, då jag anropade redan i konstruktorn, alltså innan objektet hunnit läggas till JDesktopPane-objektet...Internal Frames
Jag skriver en applikation med ett MDI. I en Internal Frame (JInternalFrame alltså) finns en knapp som skall öppna en ny Internal Frame. Detta görs ju dock från huvudfönstret (JDesktopPane), så jag behöver en referens dit. Hur gör jag det? Eller finns det nån bättre lösning?
Tacksam för svar,
/JohannesSv: Internal Frames
EDIT: http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/java/awt/Component.html#getParent()Sv:Internal Frames
Men det borde väl gå att lösa?? Jag provar med att skicka med en referens till JDesktopPane-objektet när jag skapar instansen av JInternalFrame-objektet. Kan gå men det blir så fult och många argument hit och dit.Sv: Internal Frames
/ JensSv:Internal Frames
Om nån har nåt konkret exempel eller så nånstans så är det välkommet.
Tack för hjälpen!Sv:Internal Frames
Nu funkar det kalas.
Tack för hjälpen!