Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med en grej. aj du.. det där tror jag knappast är möjligt.. vad jag minns kan du inte läsa registret från java (än mindre från en applet) ..plattformsoberoende du vet.. I så fall måste du leka med JNI och det får du garanterat INTE i en applet.. ifall du inte fyrkar ut en massa $$$ och skaffar certifikat och vem vet vad.. Hmm.. ok.. men om det är nån som är en hejare på att progga activex kontroller osv kanske? .. med samma funtion som jag skrev ovan.. hade varit mega-najs om det hade gått att lösa lätt och snabbt.. :) Hej hmm.. jo det är nog nödvändigt för bekvämlighetens skull.. Om Har löst det med wshell och .hta..Javaapplet
Jag har en spel-server och jag vill att besökarna ska kunna ansluta till den genom min hemsida.
Appleten:
Man ska trycka på en länk eller knapp. Det är meningen att man ansluter till servern genom den kanpptryckningen.
Först måste den söka upp ett värde i registret i nyckel: HKCU\\SOFTWARE\\VALVE\\STEAM\\SteamExe
(värdet är nånting liknande: "c:/spel/steam/steam.exe")
Sen ska den köra den filen med parametrar efter tex: -console +connect 123.123.123.123 osv
Det var väl allt.. tror jag.. behöver verkligen lösa detta problem :D
Mega tack på förhand!
Mvh RobbanSv: Javaapplet
Sv:Javaapplet
Sv: Javaapplet
jag antar att du vill läsa på klientens dator och inte på din egna server
I vilket fall det finns ett java paket som hetter javax.comm som ger en access till registret
men då måste man ha en dll fil inlagd på datorn
Sen behöver man som sagt öppna upp appleten ur sandlådan osv
och så behöver man java 1.4 eller senare
Kan du inte välje en annan väg en att gå via registret?
MarkusSv:Javaapplet
Det ska ju som sagt funka så att ett spel startas mot en server.. men alla har ju inte spelet installerat på samma ställe ( synd är ju det :D ) så att läsa i registret är ju det smidigaste.. men skulle det gå att lösa på annat sätt så är den lösningen också välkommen.. :)Sv: Javaapplet
du ändå skall installera ett program på datorn kan du ju även installera dll filer etc
java webstart innehåller paket för just programdistribution så vida du inte vill använda
något annat installtionsprogram
Då fungerar det ungefär som om du gjort vilket program som helst med exe filer liknande
Dock kan du ju skriva koden så smart att du endast gör dessa delar plattformsberoende och gör speciella installtionspaket för varje os (eller helt enkelt skiter i allt som inte heter windows XP eller 2000 )
För att göra anrop mot OS et använder du med fördel javax paketet om det inte skulle räcka till finns det något som heter JNI Java Native Interface som gör det möjligt att direkt ansluta mot dll er etc
mer info om det finner du säkert här i forumet eller direkt på javas hemsida
mvh
MarkusSv: Javaapplet
Inte riktigt så smidigt som jag ville ha det.. men det funkar iaf.. :)