Hej Allihop! Hej Goran, Har du provat att göra en .jar fil av ditt javaprogram? Java till Windows application
Jag tänkte att jag skulle testa att göra windows applicationer genom java. Detta vet jag att det är fullt möjligt dock verkar det som att jag inte kan få det att fungera...
Min otroligt enkla kod är som följande: (HelloWorld.class)
public class HelloWorld{
public static void main(String[]args){
System.out.print("Hello World!");
} // Slut på public static void
} // Slut på public class
Detta är den mest grundläggande kod jag kunde komma på ....
Jag har testat att göra detta med programmet exe4j men jag lyckas inte göra det till en applikation. Det blir en .exe men den fungerar inte. Och fel uppstår redan vid starten.
Nu undrar jag om någon vet om detta är fel kod att skriva... Eller om hur jag ska gå vidare och försöka att göra program i JAVA, som ska fungera i windows
Jag vill inte endast sitta och göra applets utan jag vill göra riktiga program. Även om dom inte är vidare bra. Man ska kunna köra dom som om det vore kalkylatorn osv...
Jag vill helt enkelt göra ett program för windows byggt med java som ska kunnas göras som en .exe fil och sedan att man ska kunna göra programmet i windows.
Kan någon hjälpa mig att gå vidare???Sv: Java till Windows application
Jag är ingen java expert, men jag kan grunderna. Det funkar som C# och då så används <b>System.out.print();</b> fast i C# är det <b>System.Console.WriteLine();</b> till Console och Applets (eller är inte print och println ungefär lika? eller är det ett popup-fönster?).
Ex. på att skapa en meny.
MenuBar mBar = new MenuBar();
Menu myMenu = New Menu();
MenuItem myMenyItem = new MenuItem();
myMenu.SetLabel("text");
myMenuItem.SetLabel(" - Text - ");
myMenu.Add(myMenuItem);
mBar.Add(myMenu);
Hoppas jag inte har haft för mycket fel!?
/m
Sv: Java till Windows application
Som vanligt så måste du ha java installerat för att köra det, men det fungerar ungefär som att köra en .exe fil.
mvh Joakim .