Hej allihop, jag håller precis på att försöka lära mig att göra Java Applets. Jag har inte riktigt fått grepp om hur det fungerar och skulle behöva lite hjälp med att lösa en sak... Så här ser uppgiften ut: Hej,Simpel applet
Applet som skriver ut en text på skärmen. Utseendet på texten och innehållet skall man kunna styra genom att skicka parametrar till appleten. Följande parametrar skall man kunna ange till sin applet för att styra utseendet på texten:
Font: Namnet på den font som skall användas
Size: Storleken på fonten
Red: Röda RGB-delen av färgen på texten
Green: Gröna RGB-delen av färgen på texten
Blue: Blåa RGB-delen av färgen på texten
En klass som ärver från klassen Applet ska skapas och sparas som Ovn.java. Dessutom skall en HTML-fil skapas som inkluderar Appleten.
Om jag bara förstår denna övning så kommer mina ögon "öppnas" och jag förstår då hur strukturen bör se ut och kan då fortsätta med andra övningar på egen hand. =)Sv: Simpel applet
Vad är det i övningen du inte förstår?
Som du själv säkert förstår så är det ingen som tänker göra hela övningen åt dig för det tjänar du ju ingenting på. Jag känner igen övning och jag har haft den på universitet och vad jag minns så fick man en hyffsad hjälp med exempel och dylikt för att lösa uppgiften.
Tips.
I html filen skall skicka med parameter till din applet och det gör du på följande sätt:
<code>
<applet code="Ovn.class" width="450" height="100">
<param name="Font" value="Times new Roman">
<param name="Size" value="40">
.
.osv övriga params
.
</applet>
</code>
I din java kod Ovn.java så måste du istället för ärva ifrån tex jframe så måste du ärva ifrån japplet.
Istället för main metoden så skall du minst ha en init() metod när du använder dig av japplet. JApplet ligger under javax.swing.JApplet;
För att ta emot en parameter ifrån html sidan så använder du getParameter("param_namn")
Tror detta var en bit på vägen har du frågor är det bara fråga på :)
Lycka till.