jag är väldigt ny med java, och det här är det första gui jag försöker göra. Jag behöver få ut massa textfält, alla med olika namn eller id(så att de går att skilja åt). Det kan ju göras genom att skapa alla textfälten manuelt, vilket är det ända sätt jag kan. JTextField text1 = new .. blabla. Har dock vissa reservationer mot att göra de då det jag vill är att skapa en 9 x 9 stor ruta med textrutor. Alla ska vara helt tomma, men som sagt måste gå att skilja åt. Jag förstår mig inte riktigt på java, och detta problem har jag föröskt lösa nu de senaste timmarna. Nu har klockan blivit mycket och jag är trött. <b>> men de gick inte.</b> det gick inte för jag visste inte ens vart jag skulle börja, men nu så. nu ska jag pilal lite. ;) tack! Var ett tag sedan jag satt med java så jag är lite ringrostig, men du fattar säkert. ett litet men stort fel, inre loopen ärflera textfields
Jag tycker att det borde finnas ett enkelt sätt att med en loop gör 9 ggr 9 textrutor, men de gick inte. Hoppas nu på hjälp. Tack på förhand. //SimonSv: flera textfields
Eftersom?
Hur som helst så gör du det genom att skapa en 9x9 , eller 81x1 array med JTextField, och sen sätta positionen på lämpligt sätt.Sv:flera textfields
Sv: flera textfields
För att få en panel med 9x9 textrutor:
JPanel p = new JPanel(new GridLayout(9, 9));
JTextField[][] tf = new JTextField[9][];
for(int i = 0; i < 9; i++) {
tf[i] = new JTextField[9];
for(int j = 0; j < 9; j++) {
tf[i][j] = new JTextField();
p.add(tf[i][j]);
}
}Sv:flera textfields
for(int j = 0; i < 9; j++)
// men skall vara
for(int j = 0; j < 9; j++)
i < 9 byttes ut mot j < 9, annars blir deten oändlig loop.