Hej. Hej och tack för ditt svar. Hej. Jag testade exemplet du skickade, men fick följande felmeddelande: Hej. Det är tydligen inte så enkelt. Enligt API:t så använder man regexp för matchningen. Efter en liten check i API:t så ser jag att det tillkommit en String-metod i JSE 1.5Java - Replace funktion
Jag skulle vilja ha ett exempel på hur man ersätter i en textsträng. I VB.NET finns ju exempelvis funktionen replace:
<code>
dim s as string = "Hej du"
dim n as string
n = s.replace("du","igen")
</code>
Hur gör man i Java för att uppnå samma resultat? Jag har en sträng som måste ersättas. I strängen finns texten: $(id) som skall ersättas med en integer som finns i en variabel.
$(id) skall alltså bli ex. 4563
mvh,
PhilipSv: Java - Replace funktion
String s = new String("hej du");
s = s.replace("du","igen");
System.out.println(s);
Ypperligt tillfälle att lära dig använda den finfina api docen som finns. Om du text tittar på String objektet så hittar du här att metoden replace finns och hur den fungerar.
<url>http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/java/lang/String.html</url>
Sv:Java - Replace funktion
Jag hade nog kikat på API dokumentationen, men trodde att replace funktionen endast gällde för datatypen char:
replace(char oldChar, char newChar)
Måste testa och se ifall det även fungerar för String datatypen.
mvh,
PhilipSv:Java - Replace funktion
Testa.java:6: replace(char,char) in java.lang.String cannot be applied to (java.
lang.String,java.lang.String)
s = s.replace("du","igen");
^
1 errorSv: Java - Replace funktion
Är det verkligen ingen som kan detta? Det borde vara rätt så basic stuff i Java ändå...
mvh,
PhilipSv:Java - Replace funktion
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/java/lang/String.html#replaceAll(java.lang.String,%20java.lang.String)
/P-ESv:Java - Replace funktion
"replace(CharSequence target, CharSequence replacement)
Replaces each substring of this string that matches the literal target sequence with the specified literal replacement sequence."
Så ditt förslah fungerar bara i 1.5, ahr man 1.4.2 så måste man köra reqexp