Hejsan! Hej Jonas! Tackar , ska titta på detta, verkar finnas en lösning.Hur kontrollerar man enklast data för ett fönster i JTextField?
Har följande problem.
Har en application med 5 stycken JTextFields där jag måste validera att datan i den första JTextField1
är av typen siffror, innan jag går vidare till nästa JTextField2.
Jag har för tillfället löst detta med att kontrollera med KeyListener, där jag kontrollerar att JTextField1 är i focus och om TAB tangenten är tryckt. Om de är det så kontrollerar jag om värdet i JTextField1 är av typen siffror. om så är fallet så sätter jag JTextField2 i focus. Om inte så raderar jag informationen i JTextField1 och sätter det på nytt i focus samt ger ett meddelande med JOptionPane om att fältet måste innehålla siffor. Hej hopp, det fungerar ju jättebra men bara så länge jag använder mig av TAB tangenten. Använder jag musen istället så funkar ju inte min lösning ;( Bör jag lägga till ett gränssnitt som lyssnar på musen också eller ? Någon som har ett bra förslag på mitt problem?
tacksam för svar
//JonasSv: Hur kontrollerar man enklast data för ett fönster i JTextField?
Titta på InputVerifier, http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/javax/swing/InputVerifier.html, det bör vara det du söker.Sv:Hur kontrollerar man enklast data för ett fönster i JTextField?
//Jonas