Hej, Här är ett ganska litet projekt (endast ca 70 klasser, varav ca hälften är testklasser som du kan exekvera inifrån eclipse) Det funkade precis som du sa med fel-iconen och rättningän tills jag kom hit : Nej, du har rätt i att alla tester faktiskt inte blir gröna, bl.a den som du nämner misslyckas. Hej Tomas.Testprojekt till eclipse ?
Jag har lyckats hitta och installera eclips, som ju verkar vara en ganska trevlig utv.miljö för java.
Problemet är att jag behöver något litet och översiktligt projekt att titta på och labba med, men jag kan inte hitta något.
Någon som vet om det ligger något och bara väntar på att jag ska komma och ladda ner det ?
mvh
MartinSv: Testprojekt till eclipse ?
http://domaindrivendesign.org/examplecode/index.html
Ladda ner zip-filen med källkoden, och zippa upp den till valfri katalog.
Sedan inifrån Eclipse kan du prova att göra så här:
Välj File - New - Project - Java Project.
Fyll i ett "Project name", markera "Create project from existing source", och bläddra fram katalogen dit du zippade upp projektet (den katalog som innehåller filen ".project").
Klicka sedan på Finish.
Om du sedan vid projektnamnet till vänster ser en ikon med ett vitt kryss på röd bakgrund så måste du nog gå in på build path och ändra referensen till din JRE:
Högerklicka (i package explorer till vänster) på projektet och välj Properties - Java Build Path - Libraries.
Plocka bort (markera och välj Remove) "JRE_1_4_LIB" och lägg istället till något annat, via "Add library" - JRE System Library - Next - Alternate JRE, och välj sedan något av dina installerade JREs.
Sedan kan du förhoppningsvis markera paket och klasser i "tests/src" (till vänster i package explorer) och högerklicka på något och välja "Run As" - "Junit test", så bör koden automatiskt kompileras och exekvera felfritt d.v.s. visa gröna ikoner.
/ TomasSv: Testprojekt till eclipse ?
1b. Find, in the tests folder, the com.domainlanguage.tests.AllTests class.
1c. Run it as a JUnit test.
Här får jag en felmarkering på en klass :public class VerifyPersistentMappingTest extends TestCase {
boolean hasFailures;
public void test() throws Exception {
När jag kollar i koden finns det inget som är felmarkerat, bara i "trädet" till vänster.
Något förslag ?
/MartinSv:Testprojekt till eclipse ?
(och om du stänger din internet-uppkoppling kommer även testmetoden NISTServerTimeSourceTest.testNISTTimeSource misslyckas)
Angående testmetoden "VerifyPersistentMappingTest.test" så kan man klicka på den rödmarkerade metoden i JUnit-panelen till vänster, och då ser du nedanför ett Failure Trace fönster som visar var felet uppstod. Tydligen försöker koden komma åt ett interface som inte finns tillgänglig i classpath:en
java.lang.NoClassDefFoundError: org/eclipse/debug/core/ILaunchListener
Här kan man försöka sig på en workaround (om man absolut vill försöka få alla tester gröna) och lägga till en jar-fil som innehåller interfacet.
(beroende på eclipse-version och vart du installerade så heter sökvägen något i stil med
C:\eclipse\eclipse_3.3\plugins\org.eclipse.debug.core_3.3.0.v20070607-1800.jar
)
Ett sätt att göra interfacet tillgängligt från ditt eclipse-projekt är att högerklicka på projektet, välja Properties - Java Build Path - Libraries - Add External Jars, och bläddra fram jar-filen.
Då blir man visserligen av med detta problemet men man får istället ett liknande problem:
java.lang.NoClassDefFoundError: org/eclipse/core/runtime/ISafeRunnable
Det finns alltså ytterligare interface som måste läggas in i classpath:en ... och om man lägger till rätt jar-file så kanske det sedan blir ytterligare någon NoClassDefFoundError ... så nu orkar i alla fall inte jag försöka mer...
Antagligen behöver du inte heller bry dig så mycket mer om detta heller, eftersom du egentligen inte var specifikt intresserad av detta projekt utan ville kunna köra lite kod från eclipse, och det finns ju i alla fall ett par hundra tester som fungerar bra...
men om du (eller någon annan) ändå skulle vara intresserad av hur man ska få samtliga tester i detta projekt att exekvera felfritt så föreslår jag att du frågar på något av forumen:
http://sourceforge.net/mailarchive/forum.php?forum_name=timeandmoney-discuss
http://tech.groups.yahoo.com/group/domaindrivendesign/msearch?query=timeandmoney&submit=Search&charset=ISO-8859-1
/ TomasSv: Testprojekt till eclipse ?
Tack för att du lägger tid på detta.
Det är sant att jag bara vill köra / följa koden.
Problemet är att vad jag än kör, så går det bra, men de klasser jag kört "gör inget" mer än sätter lite variabler o.s.v.
Jag hittar ingen "main" som drar igång ett "program" om du förstår vad jag menar.
/Martin