Hej alla. Säg att du har en arraylist "aList" med lite intressanta saker i så är det väl bara att göra: JComboBox constructor tar inte en lista, dock Vector<T>, Object[] och ComboBoxModel som i sin tur dock kan ha en underliggande datamodel som är en lista. Databinda mot List
Hur gör man föra att databinda tex en dropdown mot en List<T> (Där T tex är User, Product, etc) som jag hämtar från datalagret?
Jag använder mig av netbeans 6.01 och Visual Web JavaServer faces ramverket..Sv: Databinda mot List
JComboBox comboList = new JComboBox(aList);
Eller mer intressant i ditt fall är om du har mer än bara strängar i listan och vill kontrollera utseendet i listan lite mer så kan du ju bara skriva en metod som tar en given arraylist och konverterar den till en snygg lista med strängar:
JComboBox comboList = new JComboBox(arrToStringList(aList));Sv:Databinda mot List
Enklast (såvida du inte måste ha en lite mer komplex lösning) är ju:
JComboBox comboList = new JComboBox(yourList.toArray()); där yourList är en List<T> där T override "public Sting toString()" metoden. Så slipper du konvertera listan till en String lista och därmed även förlora referensen till objektet i listan.
Bäst sätt enligt mig dock är att implementera ComboBoxModellen.