När man bestämmer namn på sina metoder eller klasser osv, är det då "typ", "TVÅNG" att följa javas krav på hur man skriver med stora och små bokstäver på olika sätt osv? Generellt sett: Flertalet verktyg och system som är kopplade till kod utgår ifrån namngivningstandarder (dokumentationssystem, reflection, rails, osv.). Men det enda man "måste" är ju att skriva kod som kompilerar. Men en lärare i ämnet kan inte ge en "icke-godkänt" för man inte följer javas-regler kring hur man skriver namn? Klart läraren *kan* underkänna. Frågan är om det är rätt. Om han/hon sagt att Suns code conventions ska följas är det väl bara att finna sig i det. Finns ju lärare som säger att "uppgiften måste lösas mha klasserna X och Y"... Jag skulle rekommendera dig att använda Suns coding conventions så ser din kod mer ut som majoriteten av all Javakod i världen och blir lättare att läsa för andra. Kalla det inte "javas krav" eller "javas regler" om det handlar om "CamelCase". Det är konventioner som Sun och/eller andra har satt upp. Javas regler för ett variabel- eller metodnamn är bara att det skall börja på en bokstav (eller _ tror jag) och sedan bara får ha bokstäver, siffror samt _ i sig.Namnen på metoder osv..
Ett det liksom "ett måste" att namnge på "deras" sätt?Sv: Namnen på metoder osv..
Sv:Namnen på metoder osv..
Sv: Namnen på metoder osv..
Tycker huvudsaken är att koden är läslig och vettigt upplagd. Du kan ju argumentera med läraren en stund så kommer ni säkert överens om något.Sv:Namnen på metoder osv..
Om din lärare har utformat uppgiften så att en viss kodstil ska användas har du ju inte följt instruktionen om du inte använder den.
Personligen minns jag fortfarande min föreläsare i min första programmeringskurs på KTH som underkände allt som inte var enligt Suns coding conventions. Det var jobbigt i ungefär en labb men sen dess skriver jag automatiskt min javakod så.Sv: Namnen på metoder osv..