Events och Frame.
(jag postade det här först på www.point-blank.nu)
Hejsan
Jag har fått en skoluppgift, som jag dock har fastnat i redan nu i början
En bankomat med ett separat inloggningsfönster.
1) Jag har fått mitt fönster att visa sig och stänga sej osv. Men är det "rätt" eller "fel" att göra som jag har gjort, med en ny klass (login.java) som "innehåller" mitt loginfönster.
2) Och hur skickar jag information från mitt nya fönster, till det gamla? det verkar inte gå...
3) Ska jag öppna en kassör.java eller en kund.java beroende på vem det är som har loggat in? Är det bra eller dåligt med många fönster?
4) Varför funkar inte minimera, maximera och stäng knapparna i min frame? Hur ska jag göra för att få dom o funka?
aargh.. det verkar som om jag har flera år av pluggande innan jag lyckas tygla java att göra som jag vill :)
Igår var den 6:e dagen med JAVA, har 4 dagar kvar..
Jag är väldigt ny på det här med java, och jag förstår mej inte direkt på SDK:n, som innehåller massa information, om man nu vet hur man ska läsa den =(
all kod finns på www.belgarion.com/java/
Svara
Sv: Events och Frame.
1) Jag har fått mitt fönster att visa sig och stänga sej osv. Men är det "rätt" eller "fel" att göra som jag har gjort, med en ny klass (login.java) som "innehåller" mitt loginfönster.
- Hur har du byggt fönstret, kod?
2) Och hur skickar jag information från mitt nya fönster, till det gamla? det verkar inte gå...
- Man skickar meddelanden mellan objekt via instansmetoder.
3) Ska jag öppna en kassör.java eller en kund.java beroende på vem det är som har loggat in? Är det bra eller dåligt med många fönster?
- Ja, det beror väl på inlämningsuppgiften eller? Rimligen så borde inte en kund ha samma access till vissa funktioner som kassör. Kan lösas på många olika sätt.
4) Varför funkar inte minimera, maximera och stäng knapparna i min frame? Hur ska jag göra för att få dom o funka?
- Minimera och maximera ska fungera utan problem. Den enda kod du själv behöver lägga till är för att stänga en Frame.
Du kanske ska prova med att köpa en bok om Java eller läsa en tutorial på http://java.sun.com
/Andreas
Svara
koden finns på www.belgarion.com/java
jag byggde det med en klass Login som extends Frame (hittade i nån e-bok tror jag).
Jag har boken JAVA av Erik Ronne, en sån där svart docendo bok, som är vårat kursmaterial. Sen har jag några böcker i html format, teach yourself java in 24 days, java developers reference, java developers guide, java by example, typ. men så långt jag har kommit i dem så fanns det bara ett liknande exempel som det jag har gjort, där det stod att "såhär kan du göra" men ingenting om hur man kommunicerar mellan dem. Har även tagit hem java sdk:n
o jag missade att min-max knapparna funkade redan :)
men krysset i rutan, (stod det i någon bok)
if (evt.id == Event.WINDOW_DESTROY)
{
hide();
}
men det fungerar inte, händer absolut ingenting när jag trycker. har provat med this.dispose() ; o liknande men funkar inte heller. this.dispose() ; funkar däremot som jag har det nu, på knappen logga in, så därför antar jag att evt.id inte är event.window_destroy..
Svara
för att stänga ditt föstret ska du lägga in den här koden i funktion main()
WindowListener l = new WindowAdapter(){
public void windowClosing(WindowEvent e){
System.exit(0);
}
};
och sen är det bara att anknyta själva classen windowlistener till din fram.
med så här
fram.addWindowListener(l);
det allt som behövs för att stänga fönstret.
// lägg märke till att jah har lagt ( ; ) i slutet av classen WindowListener .
Svara