Hej! Jag vill skapa en tvådimensionell vektor där jag matar in timmar och minuter med hjälp av en for-loop. Problemet är att jag inte vet hur man gör detta. Jag har tänkt göra någonting såhär: Hello!! Tack för tipset. Jag har kollat på sidan och fått fram följande kod. När jag kompilerar får jag dock larmet "cannot resolve symbol" och det pekar på getDateTimeInstance. Kan någon vänlig själ tala om för mig vad jag gör för fel. Kolla på klassen Time istället.Tvådimensionella matriser
<<code>>
int[][] tid = new int[50][50];
int tim = 15;
int min = 55;
for(int i = 0; i < (tid.length); i++)
{
min = min + 1;
if(min % 60 == 0)
{
tim = tim + 1;
min = 0;
}
tid[][] = ?; //Här vill jag lägga in tim och min. Hur åstadkommer jag detta?
}
<</code>>
Finns det någon metod som sköter indelningen i minuter och timmar automatiskt?
MVH från en glad amatörSv: Tvådimensionella matriser
En två eller flerdimensionell matris funkar som en endimensionell matris... Fast de har en tendens att öka i komplexitet ju fler dimensioner man använder. :-Þ
När du lägger till värden i din matris måste du ange på vilken position du vill ha värdet. Säg att vi har en matris med 3*3 positioner och vill fylla pos 1,1 med värdet 8 så kan man göra så här:
int minMatris[][] = new int[3][3];
minMatris[1][1] = 8;
För att hantera datum/tid se:
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/i18n/format/dateintro.html
Lycka till.
/Peter.Sv: Tvådimensionella matriser
Jag har även en fråga till. I loopen vill jag börja med dagens datum och tid och sedan räkna upp tiden en minut per varv och sedan lägga resultatet i en vektor. Om jag har fattat saken rätt så hanteras tidsangivelsen som en sträng, så jag vet inte om det är möjligt att åstadkomma detta. Finns det möjligen något annat sätt att göra det på?
<<code>>
String dateOut;
DateFormat formaterare = getDateTimeInstance(DateFormat.SHORT);
Date idag = new Date();
dateOut = formaterare.format(idag);
String[] tidpunkt = new String[50];
for(int i = 0; i < tidpunkt.length; i++)
{
tidpunkt[i] = dateOut + 1;//Detta är troligen //omöjligt eftersom dateOut är en sträng.
}
<</code>>
AmatörenSv: Tvådimensionella matriser
I klasses Date är det mesta borttaget medan du kan göra det mesta
med Time...
com.ms.wfc.app.Time
/Emma