Semesterfundering! I C/C++ går att lägga in Assembler instruktioner enkelt. Kan man göra det i Java? Hur ser i så fall Java-delen av en sån instruktion ut? /Nn Det låter märkligt. Tror inte att det går, nu är ju jag ingen fena på java men en av tankarna med java var ju att arbeta mot virtual machine för att bli plattformsoberoende. Skulle man kunna mosa in assembler i det skulle det ju pajja allt ihopa. Ska du koda Assembler ska du inte välja Java. Mojje: Du har nog rätt i ditt resonemang att det strider mot grundidén med Java. Jag har bläddrat lite i mina Java-böcker men inte hittat något om detta. När det gäller "byte-kode" så verkar det rimligt att det finns tillämpningar för det inom industrin men jag har inte fått det bekräftat av någon som arbetar med det. Pezas: Tack för tipset på tutorialen. Regnet gör att man får tid med lite udda idéer. Ifall jag kommer på något så lägger jag ut det.Assembler i Java
Sv: Assembler i Java
Däremot misstänker jag att det går att koda "byte-kod" direkt om du vill koda effektivt.
Eller är jag helt ute o cycklar?Sv: Assembler i Java
I Java har du ingen koll på minneshantering utan som mojje skrev så har du en VM som sköter detta.Och om jag inte minns fel så är väl man väl väldigt beroende av att kontrollera/allokera/flytta minnesareor i Assembler?
Det kan kanske funka med JNI. Fast, näe du kommer ju iaf inte ifrån VM.
Finns en tutorial iaf:
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/native1.1/concepts/index.html
Och hojta om du nu lyckas :-)
/PeterSv: Assembler i Java
Sv: Assembler i Java