Hej, jag undrar om man kan göra en exe-fil till ett program man gjort i Java (inte till dos, utan direkt till programmet) hmm, jag har funderat på samma grej och den enda lösningen jag som jag tyckte var vettig var att man gjorde ett exe-program som helt enkelt startar en bat-fil. Bat filen startar sedan java-programmet på rätt sätt. Ifrån vb kan du ju använda: Hej. Jag tycker att en exe-fil har en fördel...man kan göra något under tiden som JVM drar igång. Sedan tycker jag ju inte att det äs speciellt snyggt att en användare skall köra batfiler eller köra via ett konsolfönster för att starta ett program. Det är ju klart att man paketerar med Jar men man kommer ju inte undan att man måste starta via kommandon. Användare är ju oftast vana vid att man dubbelklickar på en fil å sen drar programmet igång. Tyvärr bygger ju inte java på riktigt samma idé. Tja.exe-fil till Javaprogram
Tack på förhand =)Sv: exe-fil till Javaprogram
a = Shell(batFile, vbHide)
där batFile är sökvägen till batfilen. Själv har jag den sökvägen som inparameter till programmet och sedan visar jag en splashscreen tills dess at Java VM visar mitt javafönster. Detta kollar jag genom att leta bland öppna fönster efter det som mitt java-program har för titelrad. Men det går säkert att kolla på något annat sätt om JVM har laddat klart dina java-klasser.
En liten hjälp på vägen iallafall. Kanske nån annan som har gjort på nåt anna sätt...
/JohanSv: exe-fil till Javaprogram
Denna fråga har varit uppe tidigare i detta forum och då kom vi fram till att det finns program för att generera exe-filer som jag inte kommer ihåg vad det hette.
Jag förstår dock inte varför ni vill göra exe-filer!?
Men iaf... sök i detta forum efter det tidigare inlägget. Det fanns något tips där om program som sagt. Annars är det Jar-filer som gäller.
Lycka till
PeterSv: exe-fil till Javaprogram
Tankar från JohanSv: exe-fil till Javaprogram
>>Sedan tycker jag ju inte att det äs speciellt snyggt att en användare skall köra batfiler eller köra via ett konsolfönster för att starta ett program.
Det är fullt möjligt att klicka på ikon för att köra en jar-fil.
Hur som helst om ni föredrar att göra exe filer som kan snabba upp starttiden för er applikation på bekostnad av plattformsoberoendet, behövs en sk native compiler.
Jag har för mig att Visual Café har en sådan kompilerare och kan leverera exe-filer. Och det skulle inte förvåna mig om microsofts J++ oxå har en.
Men en av grundideérna med Java är plattformsoberoendet och det går förlorat i och med detta.
Så...
Mvh
Peter