Hej! 1. Ingen erfarenhet av MS produkter... Nej, det är inga MS produkter. De bygger bara på samma princip -> Att programmera men ändå inte programmera... Förlåt att jag inflikar på grund av ditt senaste inlägg... men det är en herrans tur att en hel del folk som arbetar i branchen använder verktyg som eliminerar en hel del skitgöra. Annars vore det nog dags för fler IT-konkurser om även proffsen skulle ha tid att sitta och skriva kod som egentligen inte har att göra med det funktionella resultatet. Min mening är att man inte ska använda ett WYSIWYG-IDE när man ska lära sig ett språk. Ni måste skämta, en IDE är ju knappast samma sak som WYSIWYG utveckling, ett IDE hjälper till på alla tänkbara vis. Debug, autocomplete för att nämna de mest använda.. Det var ett klumpigt uttryck för att beskriva de drag'n'drop funktioner som finns i en del programvaror för att skapa t.ex. GUI'n.Utv.miljöer mm.
Jag har ett par frågor angående java. Jag kan inte det särskilt bra men sitter och tittar på ett projekt just nu, som är gjort i Java.
1. Vissa av filerna är gjorda i Visual café (alla .java-filerna) men projektfilerna är gjorda i JBuilder. Finns det någon mening med det? Projektfilerna i Visual café ska väl heta nåt i stil med .vep men här heter projektfilerna .jpx (som är JBulider eller hur?)?
2. om man har jbuilder eller visual cafe behöver man då en kompilator eller finns den redan i utv.miljöerna?
3. Hur funkar en .jar-fil? Hur gör man den? Gör man den utifrån projektet?
4.Vad är det för skillnad på *.jpr och *.jpx? Båda är väl projektfiler?
5. För detta projekt finns en exe-fil oxå. När jag klickar på den så kommer det upp "XKRN25013.dll kan ej hittas". Jag har letat på nätet för att se vad det är för dll men kan ej hitta nåt. Är det någon som sett nåt liknande?
Vore tacksam för hjälp
/ASv: Utv.miljöer mm.
2. Se ovan...
3. Se http://java.sun.com/docs/books/tutorial/jar/index.html
4. -
5. -
Mitt råd till dig är att sluta köra i IDE a la MS VB6, de är inge bra alls!
Prova med att använda en IDE som t ex Forte, JCreator eller liknande.
Den bästa sidan för Java är inte denna utan http://java.sun.com
/AndreasSv: Utv.miljöer mm.
:)
JoacimSv: Utv.miljöer mm.
Sen när man blivit duktig och förstår vad som händer "bakom" när man använder ett IDE som autogenererar kod för fönster och knappar, då är det försvarbart....
Hur ska någon som inte lärt sig sitt programmeringsspråk från grunden kunna felsöka i kod???
"Felsök denna kodsnutt, säger chefen. Men, det skapade IDE't och inte jag, säger du...."
Jag trodde personligen att tiden då folk tyckte att det var fräckt att säga att man gjorde allt i notepad var förbi, själv så använder jag IDE's av olika slag (Visual Studio, Visual Studio.NET,Jbuilder). Men jag använder knappast dessa för WYSIWYG utveckling.Sv: Utv.miljöer mm.
Man bör veta hur en speciell layoutmanager beter sig innan man ger sig på ngt sådant enligt min mening...
/Andreas