Hej! Hello Bo. Håller med att html är ju lämpligt att lära sig först av allt. Jag röstar för att Ni ska syssla med JSP, Servlets, Applets och andra teknogier inom Java. Hallå där!!?!?! "Det är inte för intet som t.ex. ORACLE utvecklar sina produkter främst för Java ;-)" JSP-filer kompilerias också (till Servlets) vid första förfrågningen på liknande sätt som sker i asp.net. JA, ni kan ju kika på ORACLE's sida på några jämförelser mellan J2EE och .NET... behöver jag säga vilken som vann?Var börja med internet programering?
Jag har sysslat med "traditionell" programering i många år och har rört mig
i Basic, Visual basic, Cobol, Assembler, en smula Pascal och en mindre smula C.
Jag har vaknat och förstått att Internet kanske kunde vara användbart :)
Nåja. Alla begrepp såsom Asp, Java, Html etc strular till det för mig.
När jag nu skall ta tag i Internet programering var skall jag börja?
Det kommer att bli lite av varje, men databashantering ingår.
Kom igen och propagera för er resp favorit och motivera!
M.V.H.
/Bo
P:s Detta är postat under Asp också men tänkte att Java folket kanske
inte är och läser där..Sv: Var börja med internet programering?
Tycker du ska lära dig grunderna i Html först (om du inte kan redan) det går snabbt och är ganska trivialt.
När detta är avklarat så ska du lära dig vad objektorientering är och dess fördelar. Efter det är du nog redo att börja joxa lite Java. Du verkar ju ha en gedigen bakgrund i programmering så det stora steget för dig verkar bli objektorienteringen *gissar*. Men som en bra start tycker jag att du ska börja med att jobba med Applets eller Servlets.
Här finns massor med nyttiga tutorials. Ta även en koll på
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/
Essential Java Classes
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/essential/index.html
Learning Java: tar upp objektorientering
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/java/index.html
Mvh - PeterSv: Var börja med internet programering?
Däremot tycker jag (som varken är java eller asp-hacker) att du borde hoppa direkt in i framtiden med .Net, för internet så blir det ju ASP.Net.
Det är väl åxå det som är mest lik taraditionell programering om än väldigt objektorienterat (och vackert)
/En .NET-frälstSv: Var börja med internet programering?
Java har så många fördelar framför t.ex. .NET-plattformen. Exempel på detta är plattformsoberoende, många olika middleware servers av olika kvalitet (MS har inget sådant), stabilitet, prestanda m.fl.
Det är inte för intet som t.ex. ORACLE utvecklar sina produkter främst för Java ;-)
Jag godkänner att .NET-plattformen har blivit MYCKET bättre än tidigare möjligheter med MS-språk, men de når inte riktigt fullt ut än eftersom MS vill vara ensamma om allting. D.v.s. kör du .NET är det endast MS-operativ och produkter som gäller...
Ha det gott!
/AndreasSv: Var börja med internet programering?
.NET är ju otroligt plattformsoberoende. MS har ju definerat CommonLanguageSpecification så är det någon som kodar ihop en RuntimeMiljö som stödjer den så kan man köra samma program som compilerats på windows (för .net asså).
Prstandan på ASP.Net-prylar spöar ju det mesta annat efter som det kör compilerat på servern och alltså inte är scriptat
/.Net-frälstSv: Var börja med internet programering?
Tror ju knappast att ORACLE databas är skriven i JAVA :)
om du däremot väljer .NET så kan du skriva dina ASP sidor i C++/C om du vill vilket ORACLEs databas är skriven i...
Hur du tolkar det får du välja själv!
- MSv: Var börja med internet programering?
Nån som sett några skapligt rättvisa jämförelser mellan Java (J2EE kanske snarare) och .Net?Sv: Var börja med internet programering?
Och nej, t.o.m. jag fattar att ORACLE inte är utvecklat i Java, men det var inte vad jag sa heller...
Så om .NET är plattformsoberoende... kan någon visa mig en VB.NET applikation som körs under UNIX???
/Andreas