Hej! En jar-fil har ju med java att göra (en "kompilerad" mängd med java filer) en bat-fil är ju bara en fil där det går att köra system-kommandon. Hej. Tack för hjälpen, det börjar klarna men jag har fortfarande lite frågor ... om ni har lust att svar. I tidigare inlägg har man diskuterat detta + exe-filer. Det med exe-filer fattar jag men jag är nog inte helt med på hur man gör istället för att använda sig av exe-filer. Ska man alltså först göra en jar-fil och sen en batch-fil för att det ska ha samma "funktion" som en exe-fil? Kolla in den här länken så kanske det klarnar: Skillnaden mellan bat-filer och jar-filer?
Har läst lite inlägg här i java-programmerings forumet och när jag läser det här med bat-filer o jar-filer så tycker jag att det låter som om det är "samma" sak. Alltså att de har liknande funktion. Vad är skillnaden egentligen?
/AggeSv: Skillnaden mellan bat-filer och jar-filer?
Du kan ju testa att göra en egen bat-fil genom att öppna Notepad och skriva: ping -a localhost
Spara typ som test.bat (.bat som filändelse) och därefter dubbelklicka på den.
Ofta använder man .bat-filer för att göra olika saker i Java typ göra javadoc, paketera jar-filer etc..
/JohanSv: Skillnaden mellan bat-filer och jar-filer?
Jag bygger på föregående talares uttalande :-)
En Jar fil är som sagt inget annat än en packad fil som innehåller
class filer eller någon annan typ av fil som tex bilder.
En jarfil innehåller även en fil som pekar ut din main-class som den
innehåller din public static void main metod. (kommer inte ihåg vad den heter... INF någonting )
Testa och packa upp en jarfil med winzip eller något annat eminent packprogram.
Och batfil förklarade Arathorn alldeles utmärkt tycker jag så...
Peter.Sv: Skillnaden mellan bat-filer och jar-filer?
AggeSv: Skillnaden mellan bat-filer och jar-filer?
http://homepage.tinet.ie/~pugsleypaul/java/jars.htm
Den diskussionen jag tror du refererar till var att jag använde en exe-fil som startade en bat-fil...det var dock innan jag visste att man kunde göra en mainfestfil som pekade ut vilken main-metod som skulle köras. Om du gör en korrekt manifest fil sp kan du bara dubbelklicka på jar-filen så kör den, precis som exe-fil.
/Johan