Ja den har gjort tidigare men jag har inte nämnt: Använd en metod för att ta emot en sträng och gör sedan de tilldelningar som Ni vill göra:Skicka ett namn !!!
Jag har två fönster den heter "class Namn" och det finns en textruta och knapp i class Namn, och den andre heter "class Tildela", det finns en textruta i class Tildela.
min fråga är: jag skriver ett namn(Anders Andersson) i textrutan i class Namn och sedan klickar jag på knappen för att öppna Tildela fönstret och samtidigt namnet jag skrev i textrutan skickas vidare till textrutan i Tildela fönstret....
Skicka ett namn från en textruta till en annan textrutan
Hur ska man skriver?????
Jag hoppas att Ni förstått mig!!
/AndersSv: Skicka ett namn !!!
Hej.
Vet inte om jag förstått dig rätt men jag gör ett försök ändå.
Skapa en property i klassen "tilldela" t.ex username
Sedan kan du ta emot en sträng i konstruktorn och lagra den där tills bollar den vidare till textrutan.
Tilldela t = new Tilldela("namn")
//freddaSv: Skicka ett namn !!!
Tilldela t = new Tilldela("namn")..Men när jag öppnar i andra fönstret "Namn klassen" ska värdet som står i textrutan(Tilldela klassen) skrivas en annan textruta i det nya fönstret i Namn klassen
tex ...
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
import javax.swing.*;
public class Konto extends Frame implements ActionListener{
private TextField t1,t2,t3,t4;
mer..................
//Konstruktorer
public Konto(){
...................
}
public void actionPerformed(ActionEvent e ){
if (e.getSource()==b2){
NamnTilldela name = new NamnTilldela();
.......................................................................
name.show();
}
}Sv: Skicka ett namn !!!
<code>
public void setText(String text) {
t1.setText(text);
t2.setText(text);
// o.s.v.
}
</code>
Så kan du ju göra i alla klasser som du vill skicka meddelanden mellan...
Om du vill avancera lite så tycker jag att du kan kolla in en "design pattern" kallat "mediator"... det angriper liknande problem...
En "mediator" fungerar som en "kommunikationscentral" mellan klasser...
Så tycker jag inte att det är nödvändigt att skapa en ny instans varje gång någon trycker på knappen. Skapa alla objekt du behöver i programstart och återanvänd dem sedan.... bättre sett ur prestandasynpunkt....
<code>
import javax.swing.*;
class One {
private JTextField textField;
public void setString(String text) {
textField.setText(text);
}
}
-----------------------------------------------------
import javax.swing.*;
import java.awt.event.*;
public class Two extends JFrame {
private One one;
private JButton button;
Two() {
// Skapa objekt
one = new One();
// Skapa layout etc.
}
public void actionPerformed(ActionEvent e) {
if (e.getSource() == button) {
one.setText("Din sträng");
}
}
}
</code>
/Andreas