Hej! Det beror ju lite på vad du avser att göra, eller hur? T ex vid presentation av data som man laddar ner från en "apparat". Programmet ska presentera detta data snyggt, på flera olika sätt. Man ska kunna skriva ut presentationerna. Man ska kunna spara datat i en fil eller databas mm mm. Ojdå, det skulle jag nog helst göra web-gränssnitt utav. Om man ska välja mellan Java och C++ så blir det alltså Java (servlets). Annars tycker jag inte Java-program blir särskilt snygga (av nån anledning) Håller med Jörgen på punkten att ett webbgränssnitt skulle vara lämpligt.... Varför webgränssnitt? Enbart för att ni inte tycker att det blir särskilt snyggt annars eller beror det på annat också? Jag har sett liknanade applikationer i både C++ och Java. Utseendet på programmen blir liknande. Jag tycker inte det var så pjåkigt ;-). Klart du kan bygga applikationen i C++ eller Java, men det finns en del fördelar med ett webgränssnitt. Ok. Det är ju klart, ingen installation mm. Men syftet är inte bara att presentera det snyggt. Eller, jo, men användaren ska också t ex kunna välja hur han vill att datat ska presenteras. Programmet ska alltså ha lite fler funktioner än att bara presentera data. Användaren ska alltså kunna göra saker i det också. Är det ok med webgränsnitt då? Det hänger lite på hur avancerade funktioner du ska implementera (valet mellan webben/fristående).Java eller C++?
Har en liten fråga...
Skulle någon kunna redogöra för mig fördelarna resp nackdelarna med att programmera Java resp C++? Vilket ska man välja, och varför?
(Har lagt in detta inlägget i C++-forumet också.)
/ASv: Java eller C++?
För realtidsapplikationer lämpar sig C++ kanske bättre medans en systemlösning skulle vara jättebra i Java...
Beskriv vad du vill göra så kan jag ge lite tips och råd på val av språk.
/AndreasSv: Java eller C++?
/JörgenSv: Java eller C++?
Vad ska man då välja när man ska ha webgränssnitt? ASP?
* Ingen installation
* Kan köras av alla som har en browser
* Inte lika "tung-kört"
Är syftet inte mer än att presentera samlad data på ngt sätt så tycker jag att det är lite "overkill" att koda ihop en hel applikation i C++ eller Java.
Du kan ju prova språk som ASP, PHP, Servlets, JSP....
Om man nu inte använder sig av webgränssnitt utan ska välja mellan Java o C++, vilket är bäst då för denna typen av applikation?
Min erfarenhet inom C++ och presentation av samlingar med data är begränsad, medans jag är ganska "hemma" på Java. Mitt val skulle därför av naturliga skäl fall på Java. Tror inte att det spelar ngn större roll i just denna typ av applikation om du ska använda dig av Java eller C++.
/Andreas