Hej hello. Jag har lite problem med att komma underfund med hur jag ska få det att funka. Jag har en "main". Min main-funktion gör ett huvudfönster där jag har menyer och olika "vyer" som ligger under flikar. När huvudfönstret skapas, skapas menyerna och vyerna. På vissa ställen i vyerna har jag t ex skrivit "centimeter". När jag i en meny i huvudförnstret väljer "meter" istället vill jag att texten i vyerna där det står centimeter ska ändras till meter istället. Hur får jag det att funger när vyerna redan är gjorda. hello.ResourceBundle?
I min applikation vill jag kunna välja t ex om jag vill att nåt ska presenteras i meter eller centimeter genom att välja det i en meny. På alla ställen där det då står cm, ska det ändras automatiskt till m istället, när jag väljer det i menyn. Jag har fått ett råd om att jag ska använda ResourceBundle. Om jag har ResourceBundle måste jag väl göra (i detta fallet) två *.properties-filer. En med t ex:
"key" = "meter"
och den andra med:
"key" = " centimeter"
Är det inte onödigt att ha två filer för att ha ett ord i varje? Kan man inte lösa det på ett annat sätt? Det enda jag ska kunna välja på är centimeter och meter.
/A Sv: ResourceBundle?
Jag håller med dig.. Det känns som om du lika gärna kan lösa detta under körning i stället (Om det inte är ett krav eller hiskeliga mängder data). Det är ju inte så svåra uträkningar heller.
Peter.Sv: ResourceBundle?
Hittills har jag gjort så att jag sätter en sträng till "centimeter" eller "meter" beroende på vad jag klickat på i menyn. Defaultvärdet vill jag ha till "centimeter". Hur får jag vyerna att uppdateras när jag redan skapat dem. Jag kanske måste starta om min applikation eller nåt? Men startar jag om programmet så sätts defaulten till "centimeter" från början och jag får aldrig det till "meter".
Tacksam för svar
/AggeSv: ResourceBundle?
Vet inte hur du visar ditt data, men principen är att du får sätta värdena när du gör ditt menyval.
tex en label
//label för att visa bredden
lblBredd.setText("100");
Peter