Hej, hello. Hej! <b>kan jag inte istället för att skicka med "AA|BB|CC" skicka med vectorns namn?</b> Hejsan,StringTokenizer
ngn som kan hjälpa mig med hur jag ska kunna söka i en vector som innehåller mycket information, t ex. (förnamn efternamn datum) etc. så att jag kan söka efter bara förnamnet. Kan jag använda StringTokizer för detta?? Och hur i så fall? (Får inte ihop det med nextToken...)
Tacksam för snabb hjälp!
//AngelicaSv: StringTokenizer
Förstår inte riktigt det där med StringTokenizer. Men...
Om det är en java.util.Vector du har så kan du använda dig av metoden <b> contains(Object elem) </b> för att se om den innehåller objektet. Och i så fall hämta positionen för objektet med <b>indexOf(Object elem)</b>.
Men StringTokenizer ser jag inte någon poäng i att använda...
Den delar bara upp en sträng i fler strängar med hjälp av en annan sträng. Men du kanske har en sådan sträng?
Ex: Om du har bakat ihop 3 strängar "AAA","BBB","CCC" till en sträng med ett | tecken i mellan så den ser ut så här: AAA|BBB|CCC
<code>
//skickar in strängen och delim
StringTokenizer token = new StringTokenizer("AAA|BBB|CCC", "|");
String firstToken = token.nextToken();//innehåller AAA
String secondToken = token.nextToken();//innehåller BBB
String thirdToken = token.nextToken();//innehåller CCC
</code>
peterSv: StringTokenizer
kan jag inte istället för att skicka med "AA|BB|CC" skicka med vectorns namn?
MvH AngelicaSv: StringTokenizer
Vectorns namn? Om du menar vectorns variabelnamn så kan du inte det.
Jag är inte så säker på att använda dig av StringTokenizer är det bästa för ditt problem.
Vill du lagra en person och sedan hämta personen via tex personnamn?
I så fall tycker jag du ska använda dig av någon Map. Hashtable, Hashmap m fl.
Där du kan använder dig av en key för att hämta dina objekt.
Jag kanske inte fattat vad du vill göra egentligen? I så fall får du gärna förtydliga ditt problem. :-)
PeterSv: StringTokenizer
Jag håller med Peter i denna fråga. StringTokenizer verkar vara ovidkommande för din uppgift.
Prova att skapa klasser som representerar dina personer och spara dem sedan i en Map med det attribut som du vanligtvis söker på som Key...
Kika i dokumentationen om Map.
/Andreas