Jag har en array som jag vill komma åt från många av mina fönster. Om jag lägger in något i den i det första fönstret jag har, hur kommer jag åt den i det andra fönstret då. Du skulle kunna lägga kundlista som en statisk variabel i fönster klassen och sedan i konstruktorn kan du skriva så här: En referens skapas så fort du skickar ett object till en annan funktion/klass. I ditt fall skulle du kunna skapa en ny konstruktor i varenda en av dina fönster klasser som tar emot ett object av typen Bank. Något sådant här: Får inte rätt på det Enklaste sättet för din del skulle nog vara att ha en publik statisk variabel i Frame1 och sedan kan du enkelt komma åt kundlistan från alla andra... kanske inte är så vackert men det fungerar.Java trubbel
I första fönstret skriver jag Bank kundlista = new Bank();
det är denna kundlista jag vill komma åt, jag kan ju inte i fönster två skriva Bank kundlista = new Bank(); för då skapas ju en helt ny bank.
Svårt att förklara hoppas någon förstår
AndersSv: Java trubbel
<code>
if(kundlista==null)
kundlista=new Bank();
</code>
så slipper du initiera kundlista flera gånger. I annat fall kan du ju alltid skapa kundlista som vanligt i main metoden och sedan skicka en referens till dom olika fönsterna när du skapar dom.
/JohanSv: Java trubbel
<code>
class fonster {
private Bank kundlista;
public fonster(Bank ref) {
kundlista=ref;
}
public static void main(String[] args) {
fonster f1,f2;
Bank kl = new Bank(); // skapar en ny kundlista
f1=new fonster(kl);
f2=new fonster(kl);
}
}
</code>
Nu innehåller båda fönsterna en referens till samma kundlista. I det här fallet baseras fönsterna direkt på samma klass men det är ju väldigt enkelt att göra olika klasser som alla tar emot ett Bank object i konstruktorn.
Behöver du mer hjälp är det bara att fråga...
/JohanSv: Java trubbel
jag har tre fönster
Frame1
Frame2
Frame3
Frame1 har två knappar antigen går man till Frame 2 eller 3
var ska jag lägga in den koden du skrev, fattar inte riktigt änSv: Java trubbel
<code>
//' i Frame1 klassen
public static Bank kundlista;
//' i main metoden eller vart du nu vill initiera kundlistan någonstans
kundlista = new Bank();
//' när du sedan ska komma åt kundlistan i dom fönsterna så kan du göra så här:
Frame1.kundlist
</code>
Om du vill ha ett snyggare sätt att göra det på så kontakta mig gärna icq/msn så får du lite snabbare svar också =), eller säg till här...
/Johan