Hej! Prova plocka bort din import rad (import com.db.A) Problemet var att jag inte stod i roten när jag kompilerade.... :( Nu var ju det här problemet löst men jag vill bara flika in en liten kommentar ändå... Importraden som Patrik skriver är helt korrket...må sedan vara att han har lite dålig fantasi vad gäller klassnamn ;) Man bör ta det som god sed att alltid importera klasser med deras fulla klassnamn när det gäller icke-standard javaklasser. T ex egendefinierade klasser eller tredjeparts libbar. men då skall det varaTomcat, javabean, extends
Har skapat två javabeans, class A och class B.
A går att kompilera.
A ligger i paketet, package, com.db.A
A går även att skapa från jsp via Tomcat.
ligger under mapparna WEBAPP\classes\com\db\A
B skall ärva från A.
B ligger i paketet com.db.B
ligger under mapparna WEBAPP\classes\com\db\B
Här kommer problemet.
När jag skall kopilera B så säger den att pakage com.db.A
inte finns...
DVS jag försöker inkluderar paketet via
import com.db.A.*;
Hur skall jag tala om för kompilatorn att det finns ett paket som heter
com.db.A ???
/PatrikSv: Tomcat, javabean, extends
Som jag fattar det ligger dessa två klasser (class A och class B) i samma paketet, alltså com.db. Om du skulle ha en importrad skulle den bli: import com.db.*; Men det borde inte behövas eftersom de ligger i samma paket. Rätta mig om jag har fel. :)
Sen när du skall kompilera klass B måste katalogen din klass A ligger i ligga med i din classpath så kompilatorn kan hitt igen din A.class.
// JarleSv: Tomcat, javabean, extends
/PatrikSv: Tomcat, javabean, extends
t ex
import java.util.*;
import javax.swing.*;
import my.class.Name;
import cirrus.hibernate.SessionFactory;
Detta eftersom det annars kan vara väldigt svårt för en annan programmerare att förstå vilka klasser som hör till vilka paket...
Det var bara ett tips...
/KlasSv: Tomcat, javabean, extends
import com.db.A;
och inte
import com.db.A.*;
eller?
// Jarle