Sitter här och ska ladda hem så att jag kan göra övningsuppgifter på hemdatorn. hello. javascript != java Har nu LÄRT mig att det är inte javascript jag ska göra. Det är riktig javaprogrammering - och det var tydligen skillnad på det. >Nu ska man in i DOS för att kunna titta på sina skrivna program. Men så långt har jag inte hunnit ännu. hello. Detta sade mig ingenting min vän. Hej, jag vet inte om detta gör dig klokare, men dos är ett svart fönster med grå text som du får fram genom att i startmenyn välja Kör och sedan skriva command. TACK för ert engagemang.Total nybörjare - hjälp
Har Windows XP Home edition som operativsystem.
Vet inte vilka av följande som ska laddas hem från följande sida:
http://java.sun.com/j2se/1.4.1/download.html
Jag laddade hem den första (J2SETM v 1.4.1_01) och packade upp filerna. Swooosh sa det och filerna packades upp någonstans (var vet jag inte).
Jag TRODDE att detta var ett program. Att det som vanligt då skulle komma upp någon progamikon att trycka på för att köra igång.
Som det är nu syns ingenting - men jag kan nu se javagrejor (rörliga saker) på andras hemsidor.
Men jag ska ju lära mig skriva javascripts själv och måste ju då kunna se i något fönster om/hur det fungerar...
Kliar mig i huvudet.... Hoppas någon vänlig själ kan förklara lite.Sv: Total nybörjare - hjälp
>Men jag ska ju lära mig skriva javascripts själv och måste ju då kunna se i något fönster om/hur det fungerar...
Om du ska lära dig javascript så behöver du inte tanka ner något. Du kan se hur dom funkar i en vanlig browser.
kolla på www.w3schools.com dom har massor med tutorials på javascripts.
Peter.
Ps. Det finns ett javascriptforum här på pellesoft. Där kan du säkerligen få fler länkar och vettiga tips. :)Sv: Total nybörjare - hjälp
Om det är javascript du ska skriva behöver du ingen javamiljö...det räcker bra med bara en texteditor och en webläsare.
/KlasLöst?
Har laddat hem JDK som betyder:
JAVA2 SOFTWARE DEVELOPERS KIT
=========================
Är ett utvecklarpaket för java. Innehåller kompilator (översättare), virtuell maskin och alla de andra grundläggande delarna för Java. Det är detta paket de flesta har nytta av vid programmering i Java.
Zippade filer skulle packas upp.
...och detta är tydligen INTE ett program som andra "vanliga" windowsprogram har jag förstått. Nu ska man in i DOS för att kunna titta på sina skrivna program. Men så långt har jag inte hunnit ännu.
Lite förvirrande såhär i början - men det kanske går till slut hahahah....Sv: Löst?
Hej..
Jag tror inte du måste in i dos för att kolla på programmet..
Men du måste in i dos för att komplimera programmet!!
så det blir en EXE fil som du sen kan köra normal väg!Sv: Löst?
det blir inte en exefil när du kompilerar. Det kompilatorn genererar är classfiler, den classfil som innehåller din main-metod är körbar.
Och om du vill se outputs (typ System.out.print()) så ser du dom i commandfönstret.
Peter.Sv: Löst?
Kan du förklara så att en TOTAL nybörjare förstår?
Nybörjare på Dospromptfönster. Nybörjare på java.Sv: Löst?
Du börjar skriva din javakod = textkommandon i t ex Notepad.
Därefter görs den om till datorkörbar mellankod (.class) och då får du en massa felmeddelanden som du måste rätta till ;-)
När klassen är klar kan du köra den i dos eller i en webläsare, beroende på hur du gjort den.
I dos kan du bara skriva ut text, vill du generera grafik och knappar använder du en webläsare.
Disclaimer: Allt ovan kan givetvis förklaras mer i detalj men visar principen.
Har du något mål alltså vad ditt program skall göra, eller vill du bara lära dig programmera i största allmänhet? Fundera över det.
Här finns en massa bra tips:
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/
http://www.ibiblio.org/javafaq/javafaq.html
Räkna med att det är trögt att komma igång, men kämpa på för det blir roligt som bara den när det börjar lossna. JAG HAR LÖST ALLT NU
Det jag hade problem med var att sätta miljövariabeln Path.
Men trägen vinner och nu har jag exekverat mitt första program "Hello World".