Om jag har ett litet javaprogram i en Notepadfil som ska visa en boll som rullar över ett fönster - KAN jag se den i en webrowser då?? För att du ska kunna se en Javaapplikation i en webbrowser måste det vara en Applet. Det du har skapat är en Panel, vilket i sin tur är en AWT komponent i Java. För att "se" vad du har skapat får du slänga in den i en Frame eller en Applet helt enkelt. Javakod måste vara kompilerad för att den ska gå och köra. Visserligen är Java ett interpreterat språk men det måste ändå vara översatt så att Java VM förstår det. Hmm... <peter> Jag har nu kört den rullande bollen på skolans UNIX-dator. Om jag inte är knäpp så finns det i windows mappen ett program som heter jview och som alltid funnits... menar du då att man importerar den? Man importerar INTE program till sin klass.... utan klasser, interface och/eller klassbibliotek. ...ska prova. Ha då dessa sidor öppna hela när du utvecklar din applikation eller applet... Det är ok! Vet exakt hur tempot är på universitetet, men det exempel Ni tog upp finns i boken "Java Direkt" av Jan Skansholm och där står det även hur man får det hela att fungera i tidigare/senare delar av boken ;-)Hur Visa en rullande boll ?
Den är kompilerad i ett DOS-prompt fönster.
Finns det annars något gratisprogram som kan visa sådan exekvering av javaprogram? Det verkar inte finnas något sådant i JDK 1.4.0_01 (Java Developer Kit)
Programmet ser ut såhär:
==================
/*import java.awt.*;
public class Boll extends Panel implements Runnable {
private Thread aktivitet;
private int r, x0, y0; // bollens radie och mittpunkt
private int xSteg, ySteg; // förflyttning
public Boll(int radie, int xHast, int yHast) {
r = radie; xSteg = xHast; ySteg = yHast;
x0 = r; y0 = r;
}
public void start() {
if (aktivitet == null) {
aktivitet = new Thread(this);
aktivitet.start();
}
}
public void stop() {
if (aktivitet != null) {
aktivitet.interrupt();
aktivitet = null;
}
}
public void run() {
while (XThread.delay(100)) {
if (x0-r+xSteg < 0 || x0+r+xSteg > getSize().width)
xSteg = -xSteg; // i kanten, byt riktning
x0 += xSteg;
if (y0-r+ySteg < 0 || y0+r+ySteg > getSize().height)
ySteg = -ySteg; // i kanten, byt riktning
y0 += ySteg;
repaint();
}
}
public void paint(Graphics g) {
g.fillOval(x0-r, y0-r, 2*r, 2*r);
}
}Sv: Hur Visa en rullande boll ?
Vet du inte hur detta ska göras föreslår jag att du börjar med lite enklare program tills du har koll på läget med Applets, fristående applikationer, trådar, AWT, Swing etc.
/AndreasSv: Hur Visa en rullande boll ?
Om du vill programmera i Java så ladda hem Java SDK från www.java.sun.com
För att visa programmet i en webbrowser behöver du bara, såvitt jag kan se, ändra i texten där det står "extends Panel" till "extends Applet". Sedan måste du naturligtvis kompilera det till en .class fil och i ett htmldokument skriva t.ex- <applet src="boll.class">
/JörgenSv: Hur Visa en rullande boll ?
Jag är inte så säker på det. Applet och servlets körs på en server. Du behöver nog en webserver som kan köra applets. Däremot finns det appletviewers som kan visa applets utan att du behöver köra igång en webserver.
netbeans (bland många andra ide:s) har en appletviewer. Finns säkert appletviewers att ta hem separat.
Peter :)Sv: Hur Visa en rullande boll ?
Applet och servlets körs på en server. Du behöver nog en webserver som kan köra applets.
</peter>
Peter, Applets körs inte på en server eftersom applets är en klientteknik. De körs i användarens webbläsare. HAr absolut inget med webbservern att göra.
Ethar, Andreas har gett ett svar tidigare som pekar ut vad du bör se över, följ hans tips. En appletviewer skickas med om du laddar ner j2se från sun.
/KlasTack så mycket för alla svaren
Ska försöka fixa så att jag även kan se den i webbrowsern här hemma, såg rådet här ovan.
Än en gång tack till alla för ert engagemang!Sv: Tack så mycket för alla svaren
Tillerkad av Microsoft... :)Hallå OSKAR
tex:
import.jview
till sin klass? eller hur skulle den funka?Sv: Hallå OSKAR
/AndreasÅhåååå - då förstår jag
Kan tala om att idag känns det BÄTTRE. Klarade ut första etappen i "Game of Life" spelet i skolan - att få igång spelplanen med dess rutnät och två knappar.
Vi håller ju på och jobbar med olika laborationer och inlämningsuppgifter - och dom börjar INTE på någon nybörjarnivå på universitetet precis.... därför är jag som "katten på hett plåttak".... läser böcker, frågar på internet, läser på internet, försöker hela tiden skapa mig en helhetsbild så att jag också kan klara att dyka ner i detaljer.
...allting går om man vill.
Men ibland måste man vilja JÄKLIGT mycket.... (skratt)Sv: Om du vill lära dig java...
http://java.sun.com/j2se/1.4/docs/api/
http://www.onjava.com/pub/a/onjava/api_map/index.html
Dom har hjälpt mig mycket :-)
/ UffeSv: Om du vill lära dig java...
Det är vanligt att man missar det självklara när man har det stressigt vilket är "vardagsmat" på universitetet!
Ha det gott!
/Andreas