JAg har tidigare kört Apache + JServ (tror jag det är) som kommer med i Oracles grundinstallation... Om du använder Vectorklassen direkt på sidorna i scriptlets så måste du imortera den ja. Som du säkert vet så "blir" ju din jsp sida en servlet första gången den accessas och i denna måste så klart nödvändiga imports finnas. Hur kommer det sig att jag inte behövde göra det i orginalinstallationen av Oracle + Apache + JServ (tror det är den som kommer med) ? Det har jag faktiskt inte en aning om, låter konstigt att man inte skulle behöva det. Förstår inte riktigt varför det är så jobbigt att lägga in import taggar? Det underlättar ju för andra utvecklare att veta vilka klasser som importerats och som används i sidan, om man nu jobbar på detta sätt med javaklasser och scriptlets direkt i sidan. Dessutom är ju det en praxis man använder överallt annars i java. Tycker inte det är så jobbigt att includera klasser, men det är jobbigt i efterhand gå in i X antal filer och leta o se ifall klasserna används.. :)Tomcat + Vector
Nu tänkte jag uppgradera till Java 1.4. Jag la in 1.4, installerade Tomcat + extra speciella saker...
Men nu när jag kör får jag felmeddelandet att klassen VECTOR inte hittas på JSP SIDORNA... Måste jag lägga till en <%@ page import="java.util.Vector"%> på alla sidor? Tycker det låter lite jobbigt...
Någon som har något smart tips eller liknande...
Tomcat version är 4.1.27 Sv: Tomcat + Vector
/KlasSv: Tomcat + Vector
Sv: Tomcat + Vector
En annan sak. Det är inte det snyggaste att arbeta direkt med javaklasser i .jsp sidor. Koden blir ofta svårläst och jobbig att underhålla. Du har inte funderat på att titta på ett MVC ramverk som t ex WebWork (www.opensymphony.com). Då arbetar man med taglibs på .jsp sidorna vilket ger en mer lättläslig kod och dessutom slipper du göra alla dessa "jobbiga" imports :)
/KlasSv: Tomcat + Vector
Taglibs har jag börjat kika på, och även andra saker. Men det är ett gammalt projekt, och jag tror inte de vill pröjsa extra pengar för att jag ska uppdatera deras kod...
T.ex får jag ju upp att jag använder gamla funktioner för att hämta parametrar och så, men det "orkar" jag inte fixa gratis...
Tror att taglibs är något riktigt bra som jag ska lägga ner näsa ännu mer i :)
När jag menar att det skulle inkluderas automatiskt så var det ju mer genom att ändra i web.xml eller liknande, så att det skedde över hela applikationen, och då ser ju en utvecklare vad som används ändå... eller hur :)
Tack för din hjälp...