Om jag uppdaterar en klass under /WEB-INF/classes/package så måste jag starta om Tomcat för att klassen ska laddas in... Bara en fråga innan jag kanske kan ge dig ett mer uttömmande svar. Du deployar inte din applikation som en .war? Nope... lägger upp allt som jsp / class filer... Till att börja med så hoppas jag att du använder dig av ant för att kompilera dina filer. Om inte så gå till http://ant.apache.org/index2.html och ladda hem den senaste versionen. Mha av ant blir det så mycket enklare att kompilera, bygga och deploya din applikation. Tack ska du ha... som jag kör nu köra jag JDeveloper (eftersom jag kör mot oracle var det lättast att komma igång så) ... och försökte få deploymenten direkt in i databasen (oracle feature) .. men när det inte gick la jag bara upp allt... Håller på att kolla på ant men förstår inte riktigt... Jo...för att sätta en classpath kan man göra på lite olika sätt. Om du t ex har ett target som heter init eller liknande som du kör innan kompilering mm så kan du i detta target använda:Tomcat - Ladda klasser
Finns det något enkelt sätt att göra detta på, eller måste jag gå fysiskt till servern, stoppa processen och sen dra igång den igen?Sv: Tomcat - Ladda klasser
/KlasSv: Tomcat - Ladda klasser
Är det stor skillnad på hur man gör?Sv: Tomcat - Ladda klasser
En .war fil är ett "web application archive" och är en "packad" och distribuerbar version av hela din applikation, dvs javaklasser, jsp-sidor, xml config filer mm. Du kan läsa mer om det på Sun's sidor eller hör av dig hit igen om du inte får det att fungera. Denna .war fil kan man sedan "deploya" i servletcontainern, i ditt fall alltså Tomcat. Tomcat har "hot deployment" så genom att lägga din .war fil (kan också skötas av ant) i tomcats deploykatalog så har du "publicerat" din nybyggda applikation och du slipper starta om Tomcat.
Kanske inte helt fullödigt förklarat men kika, som sagt, vidare hos Sun så tror jag nog att du hittar rätt.
/KlasSv: Tomcat - Ladda klasser
men jag ska kolla på det du nämner, och läsa lite om det... tack så mycket.Sv: Tomcat - Ladda klasser
Det är installerat och jag har gjort en test build.xml
Vad jag inte får att fungera är att specificera vart alla externa package (jar) ligger.
Eftersom jag kör JavaMail + Oracle så är det en hög. Hitta en tag <classpath> men det verkar inte som om den vill fungera som jag vill...
Om jag vill lägga till C:\Program\Oracle\JDeveloper 3.2.3\jdbc\lib\oracle8.1.7\classes12.zip i parametern -CLASSPATH under kompilering... hur gör jag då?Sv: Tomcat - Ladda klasser
<code>
<path id="default.classpath">
<fileset dir="${lib.dir}"> <!-- katalogen där t ex dina jars finns -->
<include name="*.jar" />
</fileset>
</path>
</code>
För att sedan referera till denna path använder du
<code>
<javac srcdir="${src.dir}/java" destdir="${web-classes.dest}">
<classpath>
<path refid="default.classpath" />
</classpath>
</javac>
</code>
Eller något liknande. Jag har inte förklarat så mycket av "koden" ovan men jag tror att du förstår vad jag menar. Annars får du bara höra av dig igen. Jag vet att exemplen i ant inte är så jättebra och om du skulle vilja ha ett lite större exempel med hur man bör lägga upp struktur mm så...hör av dig igen :)
Föresten så borde det väl gå att köra ant-tasks ifrån jDeveloper eller?
Lycka till
/Klas