Hej hej... mitt första inlägg på denna sida faktiskt.. Jag har grejat lite med Xml Data Islands tidigare, Aha.. jo, med XSL funkar det utmärkt.. Jag ville egentligen bara testa DSO lite grann, men vad jag läst hittills så kräver det ganska "raka" och enkelt uppbyggda XML-dokument, vilket väl inte alltid är fallet. Är XML-DOM bättre? XML DOM är något helt annat. Och det är väl "bättre" på så sätt att du har friare händer. DSO är ganska snyggt tycker jag men det fungerar ju bara i InternetExplorer 5+ och bara i Windows (kanske?)Databindning
Jag håller på med ett projekt i XML, en kalender, som jag vill presentera på en html-sida. Jag använder mig utav databindning för att göra detta. Allt flyter på tills man kommer till sista elementet, som vägrar skrivas ut, och jag fattar verkligen inte varför...
kod:
<table width="500" border="0" cellpadding="0" CELLSPACING="0" datasrc="#dsoKalender" datafld="VECKA">
<tr>
<td valign="top" width="55"><div align="center"><span datafld="nr"></span></div></td>
<td width="445"> <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" datasrc="#dsoKalender" datafld="DAG">
<tr>
<td valign="top" width="56"><div align="center"><span datafld="DATUM" /></div></td>
<td valign="top" width="90"><div align="left"><span datafld="VECKODAG" /></div></td>
<td valign="top" width="60"><div align="left"><span datafld="NAMNSDAG" /></div></td>
<td valign="top" width="60"><div align="left"><span datafld="NAMNSDAG2" /></div></td>
<td valign="top" width="157"><div align="center"><span datafld="MEMO" /></div></td>
</tr>
</table></td>
</tr>
</table>
Det är MEMO-elementens innehåll som inte visas. Vad kan det bero på? Jag hade först ett annat elementnamn som innehöll "ä", så jag tänkte det va det, men så va det inte. Alla dagar har inte ett MEMO-element, medans vissa har två, kan det varar det som spökar? XML-dokumentet är uppbyggt enligt följande hierarki:
...
<DAG>
<DATUM>2</DATUM>
<VECKODAG>Torsdag</VECKODAG>
<NAMNSDAG>Ludvig</NAMNSDAG>
<NAMNSDAG2>Love</NAMNSDAG2>
<MEMO>Föreläsning kl. 13-16 Ny300</MEMO>
</DAG>
...Sv: Databindning
och jag vill minnas att den inte gillade dublettnamn på Xml-element i en post.
Testa snabbt att ändra de två memo-fälten till MEMO1 och MEMO2.
Har du en grunddatastruktur som du inte kan ändra skulle du kunna lösa det genom att transformera om dokumentet med XSL.
/OlaSv: Databindning
Sv: Databindning
Stödet för XML DOM/XSL på klienten är lite bättre men det finns ju dem som har gamla webbläsare osv. Du behöver antagligen göra olika varianter av javascript för att det ska funka för alla.
Det säkraste är ju att göra om det till HTML på servern så slipper du problem med olika webbläsare/OS osv.
Ola