Hej Är prestanda kritiskt ska du kanske inte använda XML alls. ok, scenariot är följande. Spara en tabell i 50 år. (alltså är zip uteslutet) Det handlar inte så mycket om prestanda utan om att spara nånting i 50+ år.Tabell till XML
Tänkte exportera tabulerad data till XML men blir lite konfunderad på vad gäller format. Det format som verkar användas verkar vara (exempel):
<info>
<rad>
<fornamn>olle</fornamn>
<efternamn>Svensson</efternamn>
<adress>Ollevägen 3</adress>
...
</rad>
<rad>
<fornamn>Kalle</fornamn>
<efternamn>Larsson</efternamn>
<adress>Kallevägen 8</adress>
...
</rad>
</info>
Problemet är ju bara att om man har ett par gb data så blir ju overheaden på detta sättet enorm. Finns det någon annan standardmetod man kan använda sig av. Har sett att nån gör typ:
<info>
<rad>
<col0 type="label">fornamn</col0>
<col1 type="label">efternamn</col1>
<col2 type="label">adress</col2>
...
</rad>
<rad>
<col0 >olle</col0>
<col1>Svensson</col1>
<col2>Ollevägen 3</col2>
...
</rad>
</info>
Men så klart fungerar inte det att plocka in i t.ex. Access. Det är väldigt vikitigt att vi använder oss av nån typ av standard. Nån som har några tips/idéer/länkar?
Man kanske skall köra helt på XHTML tabeller?Sv: Tabell till XML
Vad ska du ha filerna till, på vilket sätt blir overheaden ett probem?
Måste du komprimera det så är väl något i stil med detta mest kompakt:
<Data>
<R F1="field 01" F2="field 02" F3="field 03"/>
</Data>
Ganska vidrigt egentligen om man funderar på varför man egentligen har hittat på XML. Men det fungerar. Är du orolig för lagring/överföring så kan du ju fundera på att komprimera med ZIP, det är mycket effektivt på text/xml.
OlaSv: Tabell till XML
1, ok, vi använder XML
2, om 50 år måste man kunna fatta vad som står i xml-filen utan att man har en massa dokumentation i nån annan fil.
3, tabellerna kan vara hur stora som helst (100+ mb)
om man då skall tjata om namnet på varenda kolumn på varje värde så kanske du förstår vad jag menar med overhead. Speciellt om man har kolumnnamn med en 40-50 tecken
Nåja, det jag kom fram till var att använda mig av xhtml varianten:
<table>
<theader>
<th>Header 1</th>
<th>Header 2</th>
</theader>
<tbody>
<tr>
<td>Value 1</td>
<td>Value 2</td>
</tr>
</tbody>
</table>Sv: Tabell till XML
Jag har alltså en tabell som jag vill att nån skall kunna läsa om 50 år utan att behöva läsa 38 dokument om hur tabellen är lagrad.
Om man anväder CALS så tjatas ju kolumnnamnet om hela tiden och har man kolumnnamn på 50-60 tecken så kanske du förstår att det blir rätt mycket extra data... och visst det funkar väl på mindre datamängder men har man 100+ mb i en tabell så vill man inte det..
Tror att jag skall köra på XHTML-varianten:
<table>
<theader>
<th>Header 1</th>
<th>Header 2</th>
</theader>
<tbody>
<tr>
<td>Value 1</td>
<td>Value 2</td>
</tr>
</tbody>